Hver år sendes 420 millioner containere verden rundt uden systematisk kontrol af indholdet. Halvfems procent af verdenshandelen foregår i containere, der udskibes fra store og små havne.
De største havne kan håndtere 50.000 containere i døgnet. At kontrollere alt er nærmest umuligt. Og hvem har råd til at kontrollere eksport?
Det er ikke fordi, misbruget af containertrafik til illegale formål er ukendt, men lande skal deltage i kontrol ved afskibning og modtagelse i havne. Siden 2008 har FN arbejdet for at få flere nationer med i bekæmpelsen af international kriminalitet i containere.
Tonsvis af hajfinner
I et pilotprojekt i det sydamerikanske land Ecuador fandt man ved øget kontrol ni ton hajfinner, 20.000 kilo eddikesyre til fremstilling af narko og fire millioner falske cigaretter. Den slags resultater fik øjnene op i Brasilien og Costa Rica og initiativet er nu i gang i Ghana, Pakistan, Senegal og Turkmenistan.
En stor del af verdenshandelen går gennem Panamakanalen. Landet er netop kommet med i programmet. FN har også fundet penge til en særlig indsats imod smugling til og fra Irak og Afghanistan.[pagebreak]Guayaquilhavnen i Ecuador og Dakar i Senegal samt Ghana og Pakistan anses for knudepunkter for eksport af latinamerikansk narko, opium fra Afghanistan og heroin fra Sydøstasien. Kina tegner sig for eksport af næsten halvdelen af alle kemikalier til fremstilling af hård narko.
En dråbe i havet
Antallet af afslørede transporter af narko i containere er stigende, men inspektørerne lever livet farligt, forklarer FN. Narkosmuglere kan finde på at gemme heroin og kokain sammen med farlige ting som radioaktivt metal.
Kontrollanterne finder andet end hård narko. Andre former for kontrabande kan være spiritus, kopivarer, luksusbiler og marihuana. Det internationale Atomenergiagentur (IAEA) hjælper med at lede efter materiale til kernevåben.