Chikaneret sagsbehandler: - Hverken min chef eller fagforening ville hjælpe
Sagsbehandler Henriette Sommer stod helt alene, da hun blev chikaneret af en klient. Det var blandt andet den manglende støtte fra ledelsen, som førte til at hun gik ned med stress og til sidst sagde op. (Foto: Foto: Eline Svendsen / Avisen.dk)
Hun blev chikaneret af en kontanthjælpsmodtager, og har for nyligt vundet en sag over ham i retten. Men det var arbejdspladsens og fagforeningens manglende hjælp, som kørte hende helt ned, og fik hende til at sige op.

Der var hverken hjælp at hente fra chefen eller fagforeningen, da sagsbehandler Henriette Sommer blev chikaneret af en klient. Det fortæller sagsbehandleren, som tidligere arbejdede på Jobcenter Lærkevej i København, til Berlingske.

- Jeg tænkte: "Hvad fanden har I gang i? I er min arbejdsgiver, og I har sat mig til at behandle hans sag. I skal passe på mig." Det ville de ikke, siger hun til Berlingske.

Avisen.dk har tidligere skrevet om sagen, hvor kontanthjælpsmodtageren Kim Osbøl havde delt videoer og opslag på sociale medier, hvori han beskyldte Henriette Sommer for at være en løgner og en bedrager.

"Jeg følte, han stalkede mig"

Henriette Sommer vandt sagen den 22. oktober, hvor retten dømte Kim Osbøl for chikane.

- Jeg følte faktisk, at han stalkede mig. Han fandt mig alle mulige steder, og hentede oplysninger og fotos fra forskellige profiler. Han optog vores samtaler og offentliggjorde dem sammen med en tekst om, at jeg var en løgner og bedrager. Der kom et nyt opslag næsten hver dag, hvor jeg blev svinet til, og de tilhængere, han delte det med, kaldte mig "so" og andre skældsord, fortalte Henriette Sommer til Avisen.dk i forbindelse med retssagen.

Læs kontanthjælpmodtager Kim Osbøls version af sagen her.

Chefens reaktion gjorde det hele værre

Men det var ikke kun de grove ytringer fra borgeren, som den erfarne sagsbehandler måtte kæmpe med.

Da hun gik til ledelsen med problemet, ville chefen hverken fjerne hende som sagsbehandler for Kim Osbøl eller melde episoderne til politiet. Heller ikke selvom et advokatfirma, som arbejdspladsen fik til at se på sagen, vurderede, at der var grundlag for en politianmeldelse. Jobcentret frygtede, at sagen ville få økonomiske konsekvenser.

I stedet fik Henriette Sommer besked på, at hun selv kunne melde sagen til politiet, skriver Berlingske.

Heller ikke hos hendes fagforening, HK, var der hjælp at hente.

Til gengæld tog politiet sagen seriøst, da hun selv anmeldte den.

Ledelsens håndtering af sagen og den manglende støtte fra både chefen og fagforeningen kom til sidst til at fylde mere end chikanen, som det hele startede med, fortæller Henriette Sommer til Berlingske.

Hun blev til sidst sygemeldt med stress og sagde op.

Arbejdsgiver: Fremover vil vi politianmelde sager

Efter dommen har både HK og Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen i Københavns Kommune, som er jobcentrets øverste ledelse, taget sagen til efterretning.

HK beklager, at Henriette Sommer ikke fik hjælp nok tidligt i forløbet, men fastholder dog, at det er arbejdsgiverens ansvar at melde den slags episoder til politiet.

Tanja Franck, som er administrerende direktør for Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen i Københavns Kommune, skriver i et svar til Berlingske, at forvaltningen har lært af forløbet, og at lignende episoder fremover vil blive anmeldt til politiet.

via Listen To News