Blogindlæg Chefredaktør: Ja til ordentlige forhold i Ryanair!

DE SENESTE MÅNEDER er der sket noget meget positivt. Ansatte i det irske lavpris flyselskab Ryanair er begyndt at sige fra. I fredags var det piloterne i Irland, Sverige, Belgien, Holland og Tyskland. De strejker og rammer selskabet der, hvor det gør nas: på omsætningen og troværdigheden. Hvis ikke man flyver, vælger kunderne Ryanair fra.

I forvejen har selskabet masser af kundeklager og forsøger i stor stil at undgå at betale kompensation til frustrerede og forsinkede kunder.

Ryanair har vundet frem i hele Europa med deres ultra billige billetter og en hård ideologisk kamp mod faglig organisering. For tre år siden tabte Ryanair en konflikt til den danske fagbevægelse, da Arbejdsretten gav grønt lys til, at Flyvebranchens Personale Union (FPU), der organiserer kabinepersonalet i Københavns Lufthavn, lovligt kunne indlede konflikt mod Ryanair.

Det hindrede ikke direktøren siden 1994 Michael O’Leary i at håne fagbevægelsen og den danske samarbejdsmodel: ”Den havde spillet fallit” måtte man forstå fra nyslåede, irske milliardær.

MEN EN HELT ANDEN VIRKELIGHED er nu ved at tegne sig. Der kan vi alle som flyrejsende spille en vigtig rolle. Nemlig ved at støtte de ansatte i deres kamp for ordentlige løn- og arbejdsvilkår. Vi kan alle sige fra over for selskabet, men mest konstruktivt er det at vise sin støtte på den ene eller anden vis til retten for ordentlige vilkår.

Det er ikke nogen lille spiller, de ansatte går op mod. Ryanair omsætter for 53,3 milliarder kroner og scorede et overskud på knap 10 mia. kr. Så der skulle nok være råd til at lønne lidt bedre!

Selve rejsebranchen er blevet ændret af Ryanairs insisteren på at gøre det så billigt som muligt, og andre selskaber har fulgt trop. Selv SAS har lavet et lavpris setup ud fra England og Spanien. Wizz Air og EasyJet er andre lavpris aktører med medvind.

Hvordan de selskaber kan gøre rejserne så billige, kan du læse her.

I realiteten bliver billetter dyrere, når der kommer merpris for valg af bagagefragt, sædevalg og andre gebyrer. Ryanairs omkostning til løn er en vigtig faktor. Ryanair ansætter gerne ungt og billigt. For piloter fra lande med høj arbejdsløshed kan det være en indgang til branchen, hvor man lettere får job, når man først har fået noget erhvervserfaring. Ryanair spekulerer også i at ansætte medarbejdere gennem bureauer og på så korte aftaler som muligt.

DE STREJKENDE PILOTER ØNSKER SIG en kulturforandring i Ryanair. De vil gerne have, at lokal lov skal gælde i personalets kontrakter, og at de ansatte skal have rettigheder som arbejdstagere og ikke løsarbejdere uden pension og rettigheder under sygdom.

Det er en helt klassisk kamp for bedre vilkår, hvor en benhård forretningsmand er blevet rig på at ”disrupte” en branche og åbenlyst håne de etablerede strukturer. Fagforeninger især. Nu er vi så der, hvor fodfolket rejser sig. Ryanairs forsøg - gennem jura - på at holde de ansattes protester nede går ikke.

Tænk, hvis den kamp mod en usympatisk og fagforeningsfjendsk ledelse, der startede i København, nu vokser sig til andre lande! Tænk, hvis ansatte med deres protester og kamp for ordentlige vilkår kan tvinge den ledelse til at ændre sin filosofi?

Det er en kamp for organiserede arbejdere med store perspektiver. Der er al grund til at støtte de ansatte og erklære direktør O’Learys triste og fattige model for fallit!

Dette er et blog-indlæg og ikke et udtryk for Avisen.dk's holdning. Hvis du finder, at indlægget er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til tip@avisen.dk.

via Listen To News