Chef på omstridt skole i mail før kontrolbesøg: Hvis noget skal rettes, så gør det nu
DEKRA's direktør Peter Laursen afviser, at DEKRA forsøger at snyde Trafikstyrelsen. Foto: Mathias Løvgreen Bojesen / Scanpix
En uddannelseschef på en af DEKRA's omstridte skoler spørger i en email lærerne, om der er noget der skal 'rettes eller forbedres' inden Trafikstyrelsen kommer på kontrolbesøg.

I næste uge får vi kontrolbesøg fra Trafikstyrelsen, fortæller uddannelseschefen på en af de omstridte DEKRA-skoler i en email til skolens lærere, og fortsætter:

"Ved nogen af jer om noget, som bør rettes eller forbedres, så er det god lejlighed til at komme i gang :)"

Avisen.dk har vist emailen til professor Henning Jørgensen fra Aalborg Universitet. Han ser udmeldingen som et forsøg på at få skolen til at tage sig pænt ud over for myndighederne.

- Når man sender sådan en sjov mail ud, så er det fordi man er presset. Og det kan jeg godt forstå, efter hvad der er kommet frem om DEKRA. Det er et forsøg på at redde deres image, og det er måske også et forsøg på at skjule deciderede ulovligheder, siger Henning Jørgensen.

Elever og lærere på DEKRA's chaufførskoler fortæller, at eleverne sidder alene uden underviser i store dele af tidenfår fri før tid og skriver under på undervisning, de ikke har fået. På baggrund af Avisen.dk's afsløringer har Undervisningsministeriet nu sat gang i en undersøgelse af, om der foregår ulovligheder på DEKRA's skoler.

Burde have opdaget det

De forhold, som Avisen.dk har beskrevet, burde myndighederne have opdaget på deres kontrolbesøg, mener Henning Jørgensen. Det gælder dels Styrelsen for Undervisning og Kvalitet under Undervisningsministeriet, som skal holde øje med, om DEKRA har ret til de mange millioner offentlige støttekroner, de får hvert år.

Men det gælder også Trafikstyrelsen, som skal holde øje med den del af DEKRA's kurser der har med kørekort at gøre.

I 2016 og 2017 har Trafikstyrelsen været på kontrolbesøg på DEKRA's syv skoler 17 gange. Men kun tre af gangene har besøgene været uanmeldte, og på et af disse besøg blev DEKRA taget i ikke at have orden i papirerne. De resterende 14 gange vidste DEKRA, at de ville få kontrolbesøg. Det viser en gennemgang af Trafikstyrelsens tilsynsrapporter, som Avisen.dk har fået aktindsigt i.

På den baggrund anbefaler Henning Jørgensen, at Trafikstyrelsen kommer på flere uanmeldte besøg.

- For på de anmeldte besøg bliver vinduerne jo pyntet, så skolerne tager sig pænere ud, siger han.

Men der er ikke noget i vejen med, at skolerne forbereder sig på at få kontrolbesøg, mener Kasper Bruun Graversen, som er kontorchef i Færdselstyrelsen, som er en del af Trafikstyrelsen.

- Et af de primære formål med tilsynsindsatsen er at opnå, at virksomhederne i højere grad efterlever gældende regler. Derfor er vi ikke utilfredse med, at de retter fejl og forbedrer sig i forbindelse med tilsyn, skriver han i en email til Avisen.dk.

Ikke normal praksis 

I DEKRA afviser direktør Peter Laursen, at skolerne forsøger at snyde Trafikstyrelsen.

Er det normal praksis i DEKRA, at I 'retter og forbedrer' det materiale, der skal føres tilsyn med, forud for tilsynsbesøg?

- Nej, det er ikke praksis at vi hverken retter eller forbedrer i materialer der skal føres tilsyn med og det er heldigvis heller ikke det der står i mailen, som du referer til.

Hvordan læser du så mailen?

- Jeg vil i hvert fald ikke læse den som Fanden læser Bibelen. Såfremt en person har et ønske om at snyde nogen, så ville det jo være umådeligt dumt at skrive dette rundt til andre, skriver Peter Laursen til Avisen.dk.

Læs hele Avisen.dk's dækning af DEKRA's metoder her

Om DEKRA

DEKRA er en tyskejet koncern, som I Danmark består af et moderselskab, som holder til i Brøndby, og syv datterselskaber fordelt over hele landet, som udbyder de såkaldte AMU-kurser. Her kan faglærte, ufaglærte og ledige efteruddanne sig. DEKRA er specialiseret inden for transportområdet og uddanner efter eget udsagn omkring halvdelen af alle erhvervschauffører i Danmark. I løbet af det seneste år har DEKRA stået for næsten halvdelen af alle køreprøver og teoriprøver til lastbilkørekort og buskørekort.

I 2016 tjente den danske del af DEKRA-koncernen 26 millioner kroner efter skat. I 2015 var overskuddet 24 millioner kroner. Når en elev starter på et lastbil- eller buskursus, får DEKRA 29.000 kroner fra staten i tilskud, mens den virksomhed, hvor eleven arbejder, skal betale 3.540 kroner. Når en ledig tager et lastbil- eller buskursus hos DEKRA, er det jobcenteret og dermed kommunen, som betaler det hele.

For at få den offentlige støtte skal DEKRA leve op til reglerne for AMU-kurser. Blandt andet må DEKRA ikke give eleverne fri før tid, og de må heller ikke lade eleverne arbejde alene ved en computer, uden at der er en lærer til stede. Det er de to steder, hvor DEKRA ikke overholder lovgivningen ifølge de 17 tidligere elever og 5 tidligere undervisere, som Avisen.dk har talt med, og de otte anonyme kursusevalueringer, som Avisen.dk er i besiddelse af.

Kilde: DEKRA's regnskaber, aktindsigt fra Rigspolitiet, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.