Avisen.dk har i den senere tid afsløret, at elever, der tager kørekort til lastbil og bus på DEKRA's skoler, stik imod reglerne sidder alene uden underviser, får fri før tid og skriver under på undervisning, som de ikke har haft.
Det er ikke første gang, DEKRA er på kant med loven. I 2015 fik koncernen 1,4 millioner kroner i statstilskud, som den ikke var berettiget til. Derfor var DEKRA i 2015 under skærpet tilsyn, hvilket vil sige, at Styrelsen for Undervisning og Kvalitet under Undervisningsministeriet kom på uanmeldte kontrolbesøg.
Men ved udgangen af 2015 røg DEKRA af styrelsens sorte liste igen. Siden da har styrelsen kun foretaget to kontrolbesøg, et på DEKRA's skole i Brøndby i 2017 og et i DEKRA's skole i Aarhus i 2018. DEKRA's fem andre afdelinger er ikke blevet kontrolleret. Det viser en gennemgang af tilsynsrapporter fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, som Avisen.dk har fået aktindsigt i.
Først efter Avisen.dk's afsløringer har styrelsen sat gang i en større undersøgelse af, om der foregår ulovligheder på DEKRA's skoler.
Burde have opdaget det
Myndighederne burde i deres kontrol have opdaget de forhold, som Avisen.dk nu har afsløret, vurderer professor Henning Jørgensen fra Aalborg Universitet.
- De har svigtet, og det må de nu udbedre hurtigst muligt, for det kan ikke accepteres, at der foregår ulovligheder, siger Henning Jørgensen.
Socialdemokratiets ordfører for voksen- og efteruddannelse Jan Johansen har bedt Undervisningsminister Merete Riisager (LA) om en redegørelse i sagen.
- Det her firma må undersøges meget grundigt. Det kan ikke passe, at bare fordi de bliver pillet af listen, så holder man op med at kontrollere dem, siger Jan Johansen.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet bekræfter i en email til Avisen.dk, at styrelsen efter ophævelsen af det skærpede tilsyn med DEKRA i efteråret 2015 har gennemført to tilsynsbesøg på DEKRA, hvoraf det ene var uanmeldt.
"Med ophævelsen af det skærpede tilsyn overgik DEKRA til at være underlagt styrelsens normale tilsyn, hvor der fokuseres på udvalgte områder og temaer. DEKRA indgik blandt andet i et tematisk tilsyn om lærerkvalifikationer, og tilsynet har herudover bestået i overvågning af de samlede resultater af deltagerevalueringer fra Viskvalitet.dk på institutionsniveau og løbende opfølgning på henvendelser og klager over uddannelsesindsatsen," skriver styrelsen.
Læs hele Avisen.dk's dækning af DEKRA's metoder her
DEKRA er en tyskejet koncern, som I Danmark består af et moderselskab, som holder til i Brøndby, og syv datterselskaber fordelt over hele landet, som udbyder de såkaldte AMU-kurser. Her kan faglærte, ufaglærte og ledige efteruddanne sig. DEKRA er specialiseret inden for transportområdet og uddanner efter eget udsagn omkring halvdelen af alle erhvervschauffører i Danmark. I løbet af det seneste år har DEKRA stået for næsten halvdelen af alle køreprøver og teoriprøver til lastbilkørekort og buskørekort.
I 2016 tjente den danske del af DEKRA-koncernen 26 millioner kroner efter skat. I 2015 var overskuddet 24 millioner kroner. Når en elev starter på et lastbil- eller buskursus, får DEKRA 29.000 kroner fra staten i tilskud, mens den virksomhed, hvor eleven arbejder, skal betale 3.540 kroner. Når en ledig tager et lastbil- eller buskursus hos DEKRA, er det jobcenteret og dermed kommunen, som betaler det hele.
For at få den offentlige støtte skal DEKRA leve op til reglerne for AMU-kurser. Blandt andet må DEKRA ikke give eleverne fri før tid, og de må heller ikke lade eleverne arbejde alene ved en computer, uden at der er en lærer til stede. Det er de to steder, hvor DEKRA ikke overholder lovgivningen ifølge de 17 tidligere elever og 5 tidligere undervisere, som Avisen.dk har talt med, og de otte anonyme kursusevalueringer, som Avisen.dk er i besiddelse af.
Kilde: DEKRA's regnskaber, aktindsigt fra Rigspolitiet, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.