Chaufførkurser på slingrekurs

Elever på omstridt skole: "Vi har skrevet under på undervisning vi ikke har fået"

Elever der har taget kørekort til lastbil og bus på den omstridte skole DEKRA fortæller, at de har skrevet under på undervisning, de ikke har fået. Det kan give op til fire måneders fængsel.
Christian Pedersen har skrevet under på undervisning, han ikke har modtaget. Blandt andet prøvede han aldrig at køre med læs, da han tog kørekort til lastbil.
Christian Pedersen har skrevet under på undervisning, han ikke har modtaget. Blandt andet prøvede han aldrig at køre med læs, da han tog kørekort til lastbil. Privatfoto.

- Jeg skulle egentlig have haft teoriundervisning, men det havde jeg så ikke, fordi jeg var ude at køre. Men alligevel skriver man under på, at man har haft undervisningen. Den der lektionsplan, den følger de ikke lige helt.

Det fortæller Christian Pedersen, som har taget kørekort til lastbil på den omstridte skole DEKRA. Og han er langt fra den eneste. Avisen.dk har talt med 14 tidligere elever og 4 tidligere undervisere på DEKRA, som fortæller, at stort set alle køretimerne ligger oven i teoritimerne, når eleverne tager kørekort til lastbil og bus.

Alligevel skriver både elever og undervisere under på, at eleverne har modtaget den undervisning, som resten af holdet har, mens de selv har været ude at køre, fortæller eleverne og lærerne.

For at kunne gå op til køreprøve skal eleverne have skrevet under på alle lektionerne i lektionsplanen. I ansøgningen til kørekort gør politiet flere steder opmærksom på, at det er ulovligt og kan give op til fire måneders fængsel at afgive en 'urigtig erklæring'.

Men det er netop, hvad både elever og undervisere gør, fortæller en tidligere underviser på en af DEKRA's skoler, som Avisen.dk har talt med. Han ønsker ikke at stå frem med navn, men Avisen.dk kender hans identitet.

- Så giver man dem lektionsplanen og siger, at du skal for resten lige skrive under for teorien, og så skriver de under for teorien.

Er det både eleven og underviseren der gør det?

- Ja

Har du selv prøvet at skrive under på, at eleverne har haft noget teori, de ikke har haft?

- Ja, det har jeg. Og en anden ting, jeg har skrevet under på er kørsel med læs. Jeg har skrevet under flere gange, at eleverne har haft kørsel med læs, men det har de aldrig prøvet.

DEKRA's lastbilkursus består af to ugers undervisning til lastbilkørekort og fire ugers undervisning til et EU-kvalifikationsbevis, som alle lastbilchauffører skal have. For at få det bevis skal eleverne have prøvet at køre lastbilen med forskellig belæsning.

DEKRAs direktør Peter Laursen har ikke ønsket at stille op til et interview, men han skriver i en email til Avisen.dk, at det ikke bør være tilfældet, at eleverne kun kører med en tom lastbil og ikke prøver at køre med læs.

I emailen afviser han også, at det skulle være normal praksis i DEKRA, at størstedelen af køretimerne ligger oven i teoritimerne. Hvis det alligevel skulle ske, bliver lektionen repeteret og først underskrevet, når den er gennemført, understreger han.

"Hvordan lektionen er gennemført kan variere afhængig af situationen. Både kørelæreren og kursisten underskriver lektionsplanen efter gennemført lektion," skriver han.

Læser selv op

Peter Laursen fra DEKRA mener, at der er så meget repetition af undervisningen, at eleverne kan have deres køretimer uden at gå glip af den obligatoriske undervisning.

Men alle de elever, Avisen.dk har talt med, fortæller, at de ikke fik den teoriundervisning, som de andre havde, mens de selv var ude at køre, på et andet tidspunkt.

- Den måtte jeg selv læse op. Du har en skoledag med teoritimer, men så har du samtidig nogle køretimer, så du kommer til at mangle en lektion. Sådan foregik det hver gang, jeg var ude at køre, undtaget den dag, jeg var på glatbane. Og jeg skulle jo skrive under på lektionsplanen for at få lov til at gå op til køreprøve, fortæller Alex Sørensen, som har taget kørekort til lastbil hos DEKRA.

Alex Sørensen har heller ikke prøvet at køre med læs. Du kan læse hele hans historie her.

Flere elever har beskrevet det samme i deres evalueringer af kurserne. I en evaluering fra 2016, som Avisen.dk er i besiddelse af, står der: "Mangler det undervisning som foregår, når man er ude og køre" og i en anden "Undervisning samtidig med kørsel har været lidt træls, da man så har misset en del".

Eleverne må gå glip af fire teorilektioner, som de selv læser op, men selvstudiet må ikke indgå som en planlagt del af undervisningen, oplyser Trafikstyrelsen til Avisen.dk. Men det gør det, fortæller den tidligere underviser på DEKRA i videoen.

På baggrund af Avisen.dk's afsløringer har Styrelsen for Undervisning og Kvalitet sat gang i en undersøgelse af, om der foregår ulovligheder på DEKRA's kurser.

Det er ikke sådan man gør

Rasmus Nonbo er en af de elever, der har skrevet under i lektionsplanen, selvom han ikke har været til stede i undervisningen.

- Normalt skriver man under på, at man har fået den pågældende undervisning, selvom man ikke har. Jeg kunne nogle gange se på kørelærerne, at de ikke var trygge ved at gøre det på den måde. Men det var åbenbart bare sådan, man gjorde det, siger han.

Rasmus Nonbo har tidligere taget nogle andre AMU-kurser på et offentligt AMU-center, hvor de havde en anden praksis.

- Det er ikke sådan, man gør det andre steder. Jeg har gået på Uddannelsescenter Holstebro, og da jeg fortalte nogle af lærerne derfra, hvordan tingene foregår på DEKRA, så fortalte de mig, at sådan må man ikke gøre det, siger han.

Læs hele Avisen.dk's dækning af DEKRA's metoder her

Om DEKRA

DEKRA er en tyskejet koncern, som I Danmark består af et moderselskab, som holder til i Brøndby, og syv datterselskaber fordelt over hele landet, som udbyder de såkaldte AMU-kurser. Her kan faglærte, ufaglærte og ledige efteruddanne sig. DEKRA er specialiseret inden for transportområdet og uddanner efter eget udsagn omkring halvdelen af alle erhvervschauffører i Danmark. I løbet af det seneste år har DEKRA stået for næsten halvdelen af alle køreprøver og teoriprøver til lastbilkørekort og buskørekort.

I 2016 tjente den danske del af DEKRA-koncernen 26 millioner kroner efter skat. I 2015 var overskuddet 24 millioner kroner. Når en elev starter på et lastbil- eller buskursus, får DEKRA 29.000 kroner fra staten i tilskud, mens den virksomhed, hvor eleven arbejder, skal betale 3.540 kroner. Når en ledig tager et lastbil- eller buskursus hos DEKRA, er det jobcenteret og dermed kommunen, som betaler det hele.

For at få den offentlige støtte skal DEKRA leve op til reglerne for AMU-kurser. Blandt andet må DEKRA ikke give eleverne fri før tid, og de må heller ikke lade eleverne arbejde alene ved en computer, uden at der er en lærer til stede. Det er de to steder, hvor DEKRA ikke overholder lovgivningen ifølge de 17 tidligere elever og 5 tidligere undervisere, som Avisen.dk har talt med, og de otte anonyme kursusevalueringer, som Avisen.dk er i besiddelse af.

Kilde: DEKRA's regnskaber, aktindsigt fra Rigspolitiet, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.