Casper var ansat i YouSee: Vi holdt kunderne for nar
- Jeg har oplevet flere gange, at kolleger er brudt grædende sammen omkring mig, siger tidligere YouSee-ansat Casper Brøndum Veile. Foto: Privat
Der er fokus på sælge i stedet for at løse kundernes problemer i YouSees kundeservice, lyder kritikken fra tidligere og nuværende ansatte.

Salg er vigtigere end kundens behov.

Sådan er virkeligheden i YouSees kundeservice, lyder kritikken fra flere tidligere og nuværende ansatte i DR's forbrugerprogram Kontant.

- Når man ringer ind til en supportafdeling, forventer man at få løst et problem. Når der så sidder en konsulent i den anden ende, der prøver med en sludder for en sladder, så han kan få afsluttet supportdialogen og komme over i en salgsdialog, så kan jeg godt forstå, man føler, man er blevet holdt for nar, siger Casper Brøndum Veile til Kontant.

Han var ansat i YouSees kundesupport fra januar 2015 til februar 2017, og ifølge ham var kundernes behov anden prioritet, når de ringede ind. I stedet var der fokus på salg og bonusser.

- Jeg var ansat til at afdække og afhjælpe kundens problem, men der var bare så højt et salgsbudget, så vi kunne simpelthen ikke nå vores mål, hvis man investerede hele sin taletid i rent faktisk at få afhjulpet kundens problem, man var nødt til at investere en stor del af den i salg, forklarer Casper Brøndum Veile til Avisen.dk.

Samme melding kommer fra tre andre tidligere og nuværende ansatte, som Kontant også har talt med, men som ønsker at være anonyme. 

Medarbejdere bryder grædende sammen

En nuværende medarbejder hos telegiganten fortæller i DR-programmet om ansatte, der kommer ind fra gaden og med meget lidt oplæring skal besvare opkald fra frustrerede kunder. Det får flere til at bryde grædende sammen, fordi de slet ikke er udlært til at håndtere vrede kunder, lyder det fra den anonyme medarbejder i programmet.

Samme oplevelse har Casper Brøndum Veile haft.

- Jeg har oplevet flere gange, at kolleger er brudt grædende sammen omkring mig. Jeg har også selv stået i samme situation, siger han til Avisen.dk og fortæller, at det også var det, der i sidste ende fik ham til at forlade jobbet hos YouSee.

David og Sabina var ansat i kundeservice hos TDC. Det gik helt galt og endte med en fyreseddel. Læs den historie her.

YouSee: "Fuldstændig uacceptabelt"

I YouSee understreger øverste chef, hollandske Jaap Postma, at hensigten med kundeservice ikke er at sælge mere.

- Det er fuldstændig uacceptabelt. Den eneste opgave for en kundeservicemedarbejder er at lytte til kunderne og deres behov og problemer og løse dem, siger han til Kontant.

Jaap Postma fortæller i programmet, at koncernen har valgt at hente udliciterede medarbejdere hjem igen, ligesom man har investeret et tocifret millionbeløb i koncernens kundeservice. 

"Kontant: YouSee svigter kunderne” bliver sendt onsdag aften klokken 21 på DR1.