Johnny Larsen er opvokset på Nørrebro i København. Mod alle odds fik han en uddannelse som journalist i 1987 - efter 17 år som ufaglært og derfor temmelig nedslidt.
Han har skrevet en bog, sange og en opera, og lidt af manglende evne til at holde mund. Johnny været ramt af depression siden børneårene og har været selvbehandlet, indtil han blev ramt af svær sygdom i 2009.
Følg Johnny Larsen på Twitter
Som så mange andre køber jeg brugt. Sådan en handel foregår ofte via Den Blå Avis, og betaling sker tit elektronisk, altså enten via banken eller via mobile pay. Desværre må eller vil dba.dk ikke gøre det yderste for at begrænse svindleres forretninger.
Jeg har følt mig tryg ved at bruge banken, som jeg uden videre antog vil støtte ærlige kunder og hjælpe med at stoppe uærlige kunder. Det synes at være det mest logiske især ud fra en moralsk anskuelsesvinkel. Sådan er det bare ikke. Bankerne må nemlig ikke gøre ret meget. Bankerne må sende et brev til svindleren, (hvis mange er snydt), og høfligt spørge, hvorfor så mange klager over vedkommende.
BANKERNE HJÆLPER ALTSÅ SVINDLERNE til at få fat i naive køberes penge, og vil i første omgang overhovedet ikke gøre sig den mindste anstrengelse for at forhindre, at svindlerne lykkes med deres forehavende.
Retfærdigvis skal det siges, at bankerne er lusen mellem to negle. At stoppe en betaling kan jo godt være som i min sag, men jeg kunne også selv være en svindler, der forsøgte at få en vare og standse betalingen, så jeg fik det hele gratis.
MIN BANK TRAK pengene fra min konto og ventede to dage med at overføre til modtagers bank, i den mellemliggende tid forsøgte jeg at stoppe overførslen, men det nægtede banken at gøre, under henvisning til at ”det ikke kan lade sig gøre”. Telefonmedarbejderen hang sig i teknikaliteter og bortforklaringer og medvirkede dermed til at give svindleren let spil.
Ikke alle mennesker er belastet med min stædighed, så her ender sagen for de fleste. Stædigheden og min hang til at dokumentere, får en direktør i min bank til at holde mig skadefri, hvilket jeg selvfølgelig er dybt taknemmelig for.
Når jeg påstår, at bankerne hjælper svindlerne, er det at stramme den lidt. Jeg kommer lidt på gyngende grund her, for nu mangler jeg dokumentationen, men kan alene støtte mig til fornemmelser … og det er ikke gangbar valuta i kendsgerningernes verden. Lad mig illustrere:
DA JEG OPDAGER, at jeg er udsat for en svindler, og min egen bank ikke vil stoppe overførslen, kontakter jeg modtagers bank, som af gode grunde ikke kan give mig oplysninger om deres kunde. De bekræfter kontoens eksistens, men banken må ikke oplyse andet. Jeg fortæller, at jeg har navn og adresse på kontohaver, og her sætter fornemmelsen ind. Jeg er sikker på, at medarbejderen kan se et andet navn og en anden adresse, men det standser ikke overførslen. Det fører blot til et lille internt notat om kontohaveren/svindleren.
Lad mig også lige slå fast, at idioten i denne affære er mig. Det er mig, der er naiv, og mig der beslutter at overføre pengene og stole på sælger. Det er ikke hverken bankens, dba’s eller nogen andres skyld.
Min anke går alene på, at lovgivning, banker og dba gør det unødigt nemt at være svindler. Når svindleren bliver fanget (for det sker med sikkerhed), så er der ingen penge, så står man der og har ret, men ingen penge.
EN ANNONCE på dba.dk med en populær efterspurgt vare, hvoraf der er få i udbud, og til en realistisk pris, ikke utroværdigt lav, ikke optimistisk høj, kan sagtens fange måske 20 eller flere. Disse mennesker tror alle, at de har købt noget og overfører eksempelvis 1500 kr. til sælger, som så har 30.000 kr. på sin konto. Disse kan hæves uanset indsigelser og mistanker, og det er her, det går galt.
Salgshjemmesiden dba.dk bør have langt bedre mulighed for at stoppe svindlere og kræve NEM-ID af alle annoncører, men der er frit spil. Personen, der svindlede mig, er formodentlig også personen, som to dage senere indrykker nye annoncer på dba.dk, og da annoncen lukkes på grund af mistanke, kommer den bare på igen ... og igen … og igen …
Der mangler altså en sikkerhedssluse på dba.dk, som er tilfredsstillende effektiv. Det er dba’s ansvar at sørge for det. Vedkommende har været i gang i flere uger nu, med skiftende annoncer, adresser og telefonnumre.
Dette er et blog-indlæg og ikke et udtryk for Avisen.dk's holdning. Hvis du finder, at indlægget er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til tip@avisen.dk.