Karsten Hønge er beskæftigelsesordfører for SF. Han udlært tømrersvend og arbejdede i en længere årrække på forskellige byggepladser. Han er også tidligere fagforeningsformand gennem 16 år. Karsten vil især skrive om vilkårene på arbejdsmarkedet – altid med udgangspunkt i dem, som har mindst.
Sass og Elbæk skændes om, hvilket parti, der er det største bluffnummer. Men de er sjovt nok enige om at se store muligheder i et af de største blålys på arbejdsmarkedet, nemlig pirattaxaerne fra Uber.
Socialdemokraterne er i fast fart rundt i rundkørslen, og kan ikke finde retning i debatten om Uber. Først er de meget kritiske, men pludselig skifter de retning i Folketingssalen. For en måned siden ville Socialdemokraterne ikke stemme for et forslag, der ville starte en indsats mod Uber.
Der var både det ene og det andet i vejen med forslaget fra SF, EL og DF. Så går vi i en kreativ tænkeboks, og nærmest skræddersyr et nyt forslag, der tager højde for Socialdemokraternes indvindinger.
NU SKULLE flertallet endelig være på plads for at nedsætte en ”task force”, der skal se på alle elementer i den såkaldte deleøkonomi. Men så finder Socialdemokraterne på nye fantasifulde undskyldninger, for ikke at støtte forslaget ved afstemningen i dag.
Hvorfor er det så svært for Socialdemokraterne, at finde kørselsretningen i denne sag? Uber stjæler arbejdet ud af hænderne på de chauffører, som har ordnede forhold.
Overenskomsterne undergraves af fritidschauffører uden uddannelse, der kører i biler som ikke er godkendte til persontransport, og hvor skattebetalingen i bedste fald er tvivlsom.
Uffe Elbæk er helt benovet over den smarte app, og synes at det er en hyggelig måde at blive transporteret på: ”Det var fordi det har været så nemt, at man ikke kan fatte det”. Til spørgsmålet om han ikke skulle være lidt kritisk over for en tjeneste, der kører billigere end de sædvanlige taxaer, svarer han: ”Jeg var helt overbevist om, at det var legalt. Hvorfor kunne jeg ellers få den på mobilen?"
DET ER SOM om, at almindelig sund fornuft bliver sat på stand by, blot fordi det er en noget med en smart app, krydret med snak om den moderne deleøkonomi. Og så hjælper en dejlig billig vare jo nok også på evnen til at se den anden vej. Hvad blev der af ”den sociale bundlinje”?
Uber kan måske være en lille gevinst for den enkelte forbruger på kort sigt. Sådan er det også med sort arbejde i almindelighed, eller hvis man kan gemme sine penge i skattely. Men for samfundet er det ødelæggende.
Der skal være ordnede forhold på arbejdspladserne, og Uber skal ikke have lov til at opføre sig som en gøgeunge, der med unfair metoder skubber hårdtarbejdende chauffører ud af reden.
Det er ubegribeligt hvordan Socialdemokraterne og Alternativet kan være i tvivl. Hvad blev der af al snakken om lighed, empati, fælleskab og solidaritet?
DET ER ET harmonikasammenstød mellem egoistiske hensyn til nærige forbrugere, deltidschauffører som vil skrabe lidt ekstra sammen til sig selv og samfundets fælles interesse i et reguleret og civiliseret arbejdsmarked. Vi skal ikke bare sidde som apatiske tilskuere på passagersædet. Vi skal handle.
Hvis et flertal i Folketinget stemmer for forslaget fra SF, EL og DF tager vi det første lille skridt til glæde for fællesskabet. At liberalister vil stemme i mod er ikke så underligt, for de elsker jo wild west tilstande på arbejdsmarkedet. Alles kamp mod alle.
Men et flertal er indenfor rækkevidde. Det kan vi få, hvis Socialdemokraterne melder sig ind i kampen.
Dette er et blog-indlæg og ikke et udtryk for Avisen.dk's holdning. Hvis du finder, at indlægget er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til tip@avisen.dk.