"Man møder ind og ved ikke, hvornår man har fri".
Det er udgangspunktet for de ansatte hos det københavnske sightseeing-selskab Canal Tours, som sejler turister rundt på kanalerne i hovedstaden.
Det er den tidligere ansatte Astrid Carøe, som til Ekstra Bladet fortæller om forholdene for de ansatte.
- Jeg har nogle gange mødt ind med den tro, at jeg havde fri klokken 19.00, men i stedet skulle jeg så være der til klokken 23.00, fortæller Astrid Carøe.
Hun bekræfter således de seneste dages skriverier om turistfarten, som først på ugen blev truet med strejke fra de ansatte.
De ansatte er så utilfredse med arbejdsforholdene, som blandt andet drejer sig om en manglende sjette ferieuge, pensionsordning, manglende helligdagstillæg og overarbejdsbetaling.
Dertil kommer blandt andet billetkontorer der er ulideligt varme og hvor det drypper igennem taget, når det regner.
Canal Tours er ejet af Stromma Danmark, som er en del af Stromma Turism & Sjöfart AB.
Ifølge virksomhedens hjemmeside er Stromma Turism & Sjöfart "en af de største oplevelsesvirksomheder i Nordeuropa med afdelinger i København, Aarhus, Amsterdam, Utrecht, Stockholm, Gøteborg, Malmø, Helsinki, Oslo, Stavanger, Bergen, Ålesund og Geiranger".
Stromma Turism & Sjöfart AB kom til Danmark i 2011, og udover Canal Tours ejer selskabet også Copenhagen City Sightseeing, Copenhagen Excursions og Hop On - Hop Off.
UDVID
Astrid Carøe supplerer med kritik af toiletforholdene, at der er for få pauser og ingen skygge på bådene.
HK er inde i sagen
Gennem de seneste tre måneder har 94 ansatte hos Canal Tours meldt sig ind i HK. Og her forklarer arbejdsmiljøkonsulent Rolf Hansen, at arbejdsmiljøloven ikke gælder for Canal Tours fordi det er registreret som et rederi, og derfor hører under Søfartsstyrelsen.
- I deres bekendtgørelser og love står der, at man skal have de pauser, man har behov for. Og det får de ikke her, siger Rolf Hansen til Ekstra Bladet, og fortæller, at HK på vegne af de ansatte har klaget til Søfartsstyrelsen over forholdene hos kanalrundfarten.
Udover arbejdsforholdene er Rolf Hansen bekymret for passagerernes sikkerhed. Han sætter spørgsmålstegn ved om personalet kan håndtere op til 170 passagerer i nødsituationer.