Eksperts fem råd til stress: Indkøb og skakspil kan hjælpe
- Man kan gøre meget for at hjælpe andre, der er ramt af stress, siger stressforsker Christian Gaden Jensen. Foto: Københavns Universitet
Mange får stress af at gå på arbejde. Heldigvis findes der mange måder at forebygge og afhjælpe stress. Her er en forskers gode råd til at tackle stress.

Mange danskere møder ind på arbejde med et pres, der kan være direkte skadeligt for helbredet.

De nyeste målinger peger på, at omkring hver femte dansker har meldt sig syg grundet stress på deres arbejde. Det rammer såvel højtuddannede som ufaglærte, og bliver af flere eksperter betegnet som noget nær en folkesygdom.

 

Avisen.dk har talt med Christian Gaden Jensen, der forsker i stress på Københavns Universitet. Han har har fem råd til, hvad man kan gøre for at afhjælpe stress.

Det handler om støtte

 1. Forebyggelse er stedet at starte. Det er først og fremmest vigtigt at mærke efter hos sig selv. Men det handler også om at turde kræve ændringer på arbejdspladsen.

- Vi skal ikke være bange for at påpege, hvis den måde, man arbejder på, skaber unødigt press på en selv og sine kolleger. En virksomhed kan som minimum få en stress-politik. Så er man nødt til at sætte sig ned og diskutere, hvordan man forebygger og håndterer stress blandt medarbejderne, siger Christian Gaden Jensen.  

2. Det kan være en hjælp at få nogen til holde styr på aftaler og andet information.

- Det er hjælpen med at skrive til lægen, have overblik over møder eller til at sende redegørelser til kommunen. Sådan nogle ting kan virke banale for os, men for en stresset person kan det fylde meget, og i nogle tilfælde gøre folk mere syge, siger Christian Gaden Jensen.

3. Følelsesmæssig støtte er også vigtigt, påpeger stress-eksperten.

- At man har en ven, kollega eller et familiemedlem, som man kan have fuld tillid til, når det kommer til at få støtte i ens sygdomsforløb betyder meget. Et klap på skulderen og et lyttende øre gør en forskel, siger Christian Gaden Jensen.

4. Hjælp til alt det praktiske i dagligdagen kan også være med til at løfte presset fra en stresset persons skuldre. 

- Det kan være alt fra indkøb til at hente børn, eller gøre rent. Kolleger på vedkommendes arbejde kan også hjælpe ved at tilbyde at klare nogle af opgaverne. Der kan være meget kaos i en stresset persons privatliv, arbejdsliv og sind. Hvis man kan skabe ro i bare et af dem, så kan det hjælpe meget, siger Christian Gaden Jensen.

5. Hvis man skal komme ud af en ond cirkel af stress, så kan er det vigtigt at have en hobby eller aktivitet, der giver glæde og mening.

- Det kan lyde lidt langhåret, men det at have et meningsfuldt samvær med andre mennesker, har en gavnlig effekt på folk, der er ramt af stress. Om man spiller skak, går til dans eller noget helt andet, så er man sammen med andre og glemmer måske endda stressen for et kort øjeblik, siger Christian Gaden Jensen.

via Listen To News