De danske skoler har en særlig udfordring, når det gælder om at få de svageste elever med i klasserne.
Det mener undervisningsminister Christine Antorini (S), der tirsdag fremlægger resultaterne af den seneste Pisa-undersøgelse fra 2012 i Undervisningsministeriet.
- Det er relativt tankevækkende, at Danmark er et af de lande, der er dårligst til at bryde den negative sociale arv, siger undervisningsminister Christine Antorini.
Derfor skal der tages hånd om de ressourcesvage elever, så de ikke bliver tabt på gulvet, lyder det fra ministeren.
- Vi er simpelthen ikke gode nok til at løfte eleverne uafhængigt af deres sociale baggrund. Derfor er vi optaget af at lave en skolereform med lektiecafé og faglig fordybelse.
- Derfor er det et omdrejningspunkt, at man i skolereformen har mulighed for at få hjælp, siger Christine Antorini.
Pisa er en OECD-undersøgelse, der sammenligner skoleelevers resultater i alle medlemslandene samt en række "partnerlande".
De danske skolebørn klarer sig overordnet på niveau med gennemsnittet i Pisa-undersøgelsen for 2012, men det kan godt blive forbedret, mener ministeren.
- Danmark ligger stadig - og godt for det - over middel i matematik. I dansk og naturfag ligger vi i gruppen middel. Det er ikke, fordi det er skidt, men det er ikke godt nok. Vi må forvente, at Danmark ligger i gruppen over middel, siger Christine Antorini.
I undersøgelsen ligger Danmark nummer 15 i matematik. Siden matematik blev introduceret i testen i 2003, er den danske score faldet 26,5 point, mens gennemsnitsscoren kun er faldet 10,1 point.
- De grundlæggende matematiske færdigheder er danske elever ikke så gode til. Til gengæld er de bedre til at fortolke, siger Christine Antorini.
Den første Pisa-undersøgelse blev lavet i 2000, og den er efterfølgende blevet lavet hver tredje år.
/ritzau/