SAS får lov at holde hånden på den varme kogeplade og selv tage en del af ansvaret for udviklingen i selskabet Ground Handling. Det er konsekvensen af aftalen om et joint venture, som SAS har indgået med Swissport.
Det siger senioranalytiker i Sydbank, Jacob Pedersen.
- Der er ingen tvivl om, at et rent frasalg havde været bedre for SAS.
- Ved at indgå den aftale med Swissport, får SAS lov at holde hånden på den varme kogeplade og tage en del af ansvaret for, at det er et selskab, der ikke har tjent penge længe, siger Jacob Pedersen til Ritzau.
Aftalen indebærer, at SAS og Swissport indgår et joint venture, hvor SAS fortsat ejer 49 procent af Ground Handling, mens Swissport ejer 51 procent. Men det er ikke mange penge, SAS får i kassen af den aftale.
- Det er svært at se sundhedstilstanden hos Ground Handling, der var bogført til omkring 850 millioner svenske kroner ved udgangen af oktober sidste år.
- Men jeg skønner, at prisen skal længere ned, men det er svært at se hvad den reelle pris skal være. Her og nu får det dog ikke den store betydning for bundlinjen hos SAS, siger Jacob Pedersen.
Tanken bag joint venture samarbejdet er, at Swissport skal overtage hele Ground Handling på et tidspunkt, men ingen kan ifølge Jacob Pedersen sige med sikkerhed, om, det bliver om tre, seks eller 12 måneder.
- SAS har tidligere forsøgt sig med sådan en model, da flyselskabet solgte Spannair til et konsortium af spanske forretningsfolk, men det gik ikke særlig godt. Det endte som en katastrofe, siger Jacob Pedersen.
Det skandinaviske flyselskab skal i alt spare 2,6 milliarder kroner. Det indbefatter 6000 færre ansatte og frasalg af blandt andet SAS Ground Handling, som der nu er indgået aftale om samt flyselskabet Widerøe.
Ground Handling står for bagagehåndtering og har 5000 heltidsansatte i Skandinavien.
/ritzau/