De går oftere i moske end andre muslimer. De fleste beder fem gange om dagen. Og mange lader skægget gro til ære for profeten.
Danskere, der lader sig omvende til islam, lever et betydeligt mere religiøst liv end herboende muslimske indvandrere og flygtninge.
Det fastslår en ny omfattende undersøgelse af danske konvertitter, der netop er udkommet i bogen Nye muslimer i Danmark .
»Mange konvertitter føler sig tiltrukket af de faste regler og ritualer i islam. Det hjælper til at forme deres identitet som muslim og vise omverdenen, at de tager deres tro alvorligt. En af grundene er, at en del konvertitter føler sig mistænkeliggjort i muslimske miljøer, som måske er mistroiske over for, om de danske konvertitter nu også tager deres tro alvorligt eller bare hopper fra om en uge,« siger religionshistoriker Kate Østergaard, der er medforfatter til bogen.
Vigtigere end venner
81 procent af konvertitterne svarer, at religionen er meget vigtig i deres liv – og finder det vigtigere end arbejde, familie, venner, politik og fritid. I undersøgelsen svarer 50 procent af konvertitterne desuden, at de går i moske mindst en gang om måneden. For muslimer generelt i Danmark gælder det kun omkring 30 procent. Seks ud af ti konvertitter vender dertil hovedet mod Mekka fem gange dagligt, når de skal bede. En undersøgelse, som Rambøll-Management foretog for Jyllands-Posten sidste år, viste, at kun hver tredje muslim i Danmark beder fem gange dagligt.
Og når det gælder den religiøse påklædning skiller konvertitterne sig også ud. 55 procent af kvinderne går altid med tørklæde, mens yderligere 37 procent tager det på ofte eller blot i moskeen. Til sammenligning viste undersøgelsen i Jyllands-Posten, at to ud af tre muslimer i Danmark mener, at muslimske kvinder ikke behøver at bære tørklæde, når de færdes uden for hjemmet.
Detaljer diskuteres
Endelig mener 57 procent af konvertitterne, at de skal forsøge at efterligne profeten i deres levemåde.
»For dem handler det om at efterligne profetens handlinger så meget som muligt. De diskuterer ned til dagligdagens mindste detaljer, hvad der er forbudt og tilladt ifølge religionen. Om det er eksempelvis er tilladt at gå med makeup eller ryge,« forklarer antropolog Tina Gudrun Jensen, bogens anden forfatter.
Iman Abdul Wahid Pedersen, der selv har ladet sig omvende til islam, finder det naturligt, at konvertitter går mere op i koranens regler og ritualer end andre muslimer.
»Når man selv af egen fri vilje vælger islam, så er det fordi det betyder noget særligt. Hvis man blot har islam som en fædrene arv, så er der mulighed for at man ikke tager det så alvorligt,« siger han.