Rasmus Prehn har været socialdemokratisk folketingsmedlem siden 2005. Rasmus Prehn har været sit partis ordfører på blandt andet forsknings-, bolig- og kommunalområdet. I dag er han socialdemokraternes transportordfører. Udover transportområdet er han optaget af at styrke uddannelsesområdet, sikre ordentlig velfærd, mindre ulighed samt flere lærepladser og arbejdspladser. Endelig har han en helt særlig forkærlighed for Nordjylland, hvor han er valgt og bor med sin kone, tre børn og en Golden Retriever.
NÅR VI køber æg, kan vi vælge imellem æg fra burhøns, skrabeæg og økologiske æg. Når vi køber mælk, kan vi vælge imellem konventionel produceret mælk, økologisk mælk og i visse supermarkeder også betale ekstra for mærket med dansk produceret mælk. Supermarkederne bugner af mærkningsordninger, hvad enten det er sunde nøglehuller, fiberholdige fuldkornsmærker, de ikoniske og kendte økologiske Ø-mærker eller andet.
Men vi kan ikke vælge vore varer og produkter efter, om de er transporteret bæredygtigt og med chauffører, der har retfærdige og rimelige arbejdsvilkår med ordentlige løn- og ansættelsesvilkår. Hvor chaufførerne har en overenskomst, der sikrer, de kan forsørge deres familie, kan overholde køre- hviletidsbestemmelserne og andre helt grundlæggende spilleregler.
I en tid hvor der er større og større fokus på den bevidste og politiske forbruger. Men hvor østeuropæiske chauffører stadig må sidde på en rasteplads i ugevis til sulteløn (hvis overhovedet) og koge nudler og tynd suppe på en primus, hvor der ikke er råd til de allermest basale fornødenheder som et anstændigt måltid mad eller en overnatning i en rigtig seng, så kan det ærlig talt undre mig, at der ikke for længst er kommet et mærke for OK transportforhold.
JEG VIL da have lov at vælge de varer, hvor jeg ved, transporten er OK. Jeg vil vide, at min mælk, mit rugbrød og mine øvrige dagligvarer er transporteret af chauffører med dansk overenskomst med vilkår, der betyder at køre- hviletidsbestemmelserne er overholdt, og hvor chaufførerne ikke er til unødig fare for andre trafikanter. Og så ser jeg gerne, chaufførerne eventuelt har taget et AMU-kursus i grøn kørsel, så der ikke bruges unødigt brændstof, udledes for mange partikler og for meget CO2. Og koster det mere at købe disse varer, så betaler jeg gerne den smule mere, ligesom jeg gør med mange andre ting, jeg køber. Lad os nu komme op på mærkerne. Lad os få et dansk nationalt anerkendt mærke for OK transport.
Jamen er dette forslag så ikke bare et knæfald for uorganiserede vognmænd og chauffører, der begår ulovligheder? Skal det hele bare have lov at finde sted, så længe forbrugerne selv kan vælge, om de vil støtte det eller ej? Nej selvfølgelig ikke. Langt fra. Socialdemokratiet og jeg har om nogen kæmpet for at bekæmpe ulovlig cabotagekørsel og overtrædelse af køre- hviletidsbestemmelserne. Mens vi var i regering, satte vi markant flere ressourcer af til politiets tungvognsdivision, så kontrollen med ulovligheder blev langt stærkere. Endvidere valgte vi at hæve bødestraffen for ulovligheder i godstransportbranchen mærkbart. Den politik fastholder vi naturligvis, ingen tvivl om det. Men lad os da få mærkningsordningen som en ekstra indsats på området. Lad os inddrage vore mange bevidste forbrugere i kampen imod ulovligheder, miljøsvineri og løndumping i transportbranchen.
OG NU vi snakker fair transport: Start iøvrigt gerne nu. Hjælp transportbranchen og dens 11 millioner ansatte i Danmark og Europa i deres ønsker og krav til EU. Giv din underskrift via linket her og støt deres forslag om skærpede regler, bedre kontrol, lukning af smuthuller og fair transport uden fusk og social dumping. Jo flere der bakker op i hele Europa, jo større pres kan vi lægge på EU-kommissionen.
Dette er et blog-indlæg og ikke et udtryk for Avisen.dk's holdning. Hvis du finder, at indlægget er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til tip@avisen.dk.