Af Rasmus Prehn
SE ALLE BLOGINDLÆG
S-profil efter flere dages togkaos: Hvor visionsløs kan regeringen være?

I NYBORG HOLDER ET TOG fuld af passagerer. Men det kører ikke. Passagererne har lige siddet og svedt i en lige så propfyldt bus fra Odense Banegård. Så skifter I bare til tog igen i Nyborg, sagde den flinke togkontrollør. Alligevel kørte toget lige for næsen af de mange passagerer, da de endelig nåede frem til Nyborg. Og toget, der holdt ved perronen, manglede sin lokofører.

Han er på vej i taxi fra Odense, har de lige sagt over højtaleren. Jamen hallo, hvad fanden har de gang i, lyder det fra en af de mange stående passagerer, der nu er stuvet sammen på den trange plads i midtergangen. Hvorfor pokker kunne lokoføreren ikke bare tage den samme bus som os andre, så vi kunne køre nu? Lyder det logisk ræsonnerende fra en anden passager.

MEN SÅDAN ER DET IKKE HOS DSB og Bane Danmark. Her kommer en ulykke aldrig alene. Når først det går galt, ramler uheldene ned om ørerne på passagererne. Og der går hurtigt en halv time mere, inden toget sætter i gang, eller også bliver det helt aflyst, og passagererne må vente på det næste tog, der så ikke ligefrem bliver mindre propfyldt.

En sådan oplevelse er en sand afvænner. Har man oplevet sådan en omgang, ønsker man aldrig mere at køre med tog. Og man bliver ikke mindre tillokket af reklamer på TV om køb af en sprit ny bil til under 1000 kroner om måneden.

EN ENKELT RETUR BILLET MED DSB fra Aalborg til København, og bilen er betalt. Der vil endda være penge til overs til den første tank benzin. Som branchedirektør i Dansk Industri, Michael Svane, sagde bramfrit den anden dag: ”Dansk jernbane står i lort til halsen!”

Elendigheden på dansk jernbane er ikke ny. Det nye er, at de ansvarlige, nemlig landets regering, ingenting foretager sig, men tværtimod med vold og magt forsøger at aflyse planerne i Togfonden, der skulle sikre, at dansk jernbanedrift bringes op på niveau med den tid, vi faktisk lever i.

MIDT I ÅRTIERS STØRSTE TOGKAOS, hvor det med uhyggelig tydelighed illustreres, hvor sårbar linjeføringen på Fyn er, når det i Togfonden planlagte parallelspor på Fyn endnu ikke er realiseret, vælger regeringen at lancere et sandt grindedrab på Togfondens planer med bedre, elektriske, klima- og miljøvenlige, pålidelige og hurtigere tog.

Hvor visionsløs, uambitiøs og uansvarlig kan en regering næsten være?  

Pengene er der ikke, siger regeringen. Men det passer altså ikke. Det er rigtigt nok, at regeringspartiet Venstre ingen penge har. Venstre har nemlig ikke stemt for den ligelige beskatning af olieindtægterne i Nordsøen. Et forslag, der helt rimeligt betyder, at udenlandske selskaber, som henter olie op af Nordsøen, skal betale den samme skat af deres indtægter, som danske selskaber skal. Dette rimelige forslag var Venstre af uransagelige årsager imod. Derfor har de ikke en krone til en forbedret jernbane. Disse penge er alene fundet af DF, R, SF, EL og S.

OLIEPRISERNE ER RIGTIGT NOK FALDET, hvilket betyder, at de forventede indtægter kan blive mindre. Men lige nu stiger priserne igen. Så hvad vi ender med at have af penge, ved vi ikke endnu. Men regeringens super negative og konservative skøn siger, at vi i hvert fald har 13 milliarder at starte med.

Disse penge kan vi alligevel komme et stykke med. Hele den planlagte elektrificering inkl. de strækninger, regeringen nu foreslår at droppe, koster i omegnen af otte milliarder. Det giver omkring fem milliarder til skinneopgraderinger, hastighedsforbedringer mm. Og stiger olieprisen så, som den gør nu, bliver der altså råd til endnu mere.

DERFOR ER DET SIMPELTHEN historisk uambitiøst af regeringen at droppe den helt nødvendige togplan, som der sagtens kan blive råd til, hvis vi bare vil. Det handler om prioritering. Vil vi investere i fremtiden, i fællesskabet og i en konkurrencedygtig og tidssvarende infrastruktur, eller skal der spares op til endnu flere skattelettelser til de rigeste?

Regeringen har allerede soldet hele 500 millioner kroner ud på billigere Porscher og andre luksusbiler, og næste gang vil de forgylde de rige igen med topskattelettelser og andre tiltag, som kun gavner de rige – ingen andre.  

DEN SOCIALDEMOKRATISKE POSITION ER KLAR: Vi ønsker et langt mere tidssvarende, miljørigtigt og pålideligt jernbanesystem her og nu. Jernbanen og den øvrige kollektriv trafik skal være attraktiv som i andre lande. Vælger flere ikke toget og anden kollektiv trafik til, vil vejene inden længe sande helt til i trængsel, ligesom miljø- og klimakonsekvenserne bliver helt uoverstigelige.

Socialdemokratiet møder gerne op til forhandlinger. Vi skal nok være pragmatiske, imødekommende og fleksible. Men vi går under ingen omstændigheder med til at droppe alle ambitioner og visioner for fremtidens jernbanesystem, som regeringen netop har meldt ud. Det kræver ambitiøse investeringer, og pengene er der altså, hvis vi vil. Danmark har fortjent en jernbanepolitik. Ikke den rene opgivenhed og laden-stå-til, som Venstre desværre leverer.

Om Rasmus Prehn

Rasmus Prehn har været socialdemokratisk folketingsmedlem siden 2005. Rasmus Prehn har været sit partis ordfører på blandt andet forsknings-, bolig- og kommunalområdet. I dag er han socialdemokraternes transportordfører. Udover transportområdet er han optaget af at styrke uddannelsesområdet, sikre ordentlig velfærd, mindre ulighed samt flere lærepladser og arbejdspladser. Endelig har han en helt særlig forkærlighed for Nordjylland, hvor han er valgt og bor med sin kone, tre børn og en Golden Retriever.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.