DER ER gang i den i Københavns lufthavn og i luftfarten generelt. Hele 13.704.859 passagerer rejste igennem Københavns Lufthavn i det første halvår af 2016. Det svarer cirka til, at man sender hele Senegals befolkning igennem Københavns Lufthavn, og det er et vidnesbyrd om, at luftbranchen gennemgår en imponerende udvikling.
Væksten i luftfarten - og de arbejdspladser, der følger heraf – gavner hele Danmark. Der er ikke bare tale om beskæftigelse til piloter og stewardesser. Men også beskæftigelse til de mennesker, der arbejder i security, de mange mennesker der håndterer bagage og de mange beskæftigede i lufthavnen i øvrigt.
Foruden arbejdspladserne kan vi glæde os over, at afstandene i Danmark bliver mindre, vi kan nå flere destinationer, bedre vilkår og sådan kunne man blive ved. Derfor er det vigtigt, at vi understøtter luftfarten og lægger sporene til, at væksten kan fortsætte.
Netop derfor afholdes der mandag d. 16. januar en konference om fremtidens luftfartsstrategi i Folketinget. Som socialdemokrat håber jeg, at vi kan sætte vores aftryk på fremtidens strategi. Der er nemlig brug for et socialdemokratisk aftryk, der sikrer, at væksten kan fortsætte, mens der samtidig tages hånd om de udfordringer, der også er opstået i takt med, at luftfarten har vokset sig større og større.
Her tænker jeg på udfordringer som social dumping, hård og unfair konkurrence fra golfstaternes flyselskaber og ikke mindst hensynet til klimaet. Der er derfor brug for en strategi, der både tager hånd om udfordringer og sikrer, at luftfarten fortsat kan vækste.
Bedre vækstbetingelser i luftfarten
LUFTFARTSSTRATEGIEN SKAL sikre gode vækstbetingelser i flybranchen. Derfor er det vigtigt, at vi lytter til både passagerernes, lufthavnenes og flyselskabernes behov. Fx er det oplagt at sikre en hurtigere og mindre omstændelig procedure ved sikkerhedskontrol, færre situationer med buskørsel eller lange afstande fra indtjekning til fly samt bedre vilkår for at arbejde, træne og slappe af, mens man venter på flyet.
Samtidig er det afgørende, at den kollektive trafik sikrer, at man let og effektivt kan komme til og fra lufthavnen. Det er vigtigt, at vi giver danske lufthavne muligheden for at udvide og for at vinde i konkurrencen om nye ruter. For jo tættere Danmark hænger sammen med resten af verden – des bedre muligheder skaber vi for at højne vækst og beskæftigelse ved at få virksomheder til at slå sig ned i Danmark.
Luftfartsstrategien skal derfor koordineres nøje med de øvrige investeringer i den kollektive trafik i Danmark så som Togfonden, metrobyggeriet og på sigt førerløse biler. Den pointe understreges af, at 60 % af de mennesker, der ankommer til Københavns lufthavn, hverken ankommer med en Uber eller en taxa men i stedet med kollektive transportmidler. Tog- og metroforbindelser er et kæmpe aktiv for lufthavnen. Derfor er det kun godt, at der er mulighed for at udvide stationerne i lufthavnen.
Flyvebranchen skal ikke være en buræg-branche
DESVÆRRE ER der også bagsider af medaljen, som en luftfartsstrategi må og skal adressere. Væksten i luftfarten har haft sin pris. Der er sket en forråelse af konkurrencen med det resultat, at mange flyselskaber går mere op i at sælge så billige billetter som muligt frem for at sikre deres ansatte ordentlige løn- og arbejdsvilkår. Det kalder på bedre europæiske regler.
Discountselskaberne, der opererer i Europa, benytter sig af finter som den såkaldte ”Double-irish”, hvor selskaberne på snedig og kynisk vis sørger for, at de ikke betaler deres skat, der hvor de opererer, men i stedet flytter overskuddet til det land, hvor selskabsskatten er lavest. Samtidig afskriver selskaberne sig ethvert ansvar over for deres ansatte. Resultatet er, at de ansatte efterlades i et sort hul, hvor de ikke er socialt sikret, og hvor basale ting som pension og løn under sygdom er en by i Rusland.
Der skal sættes ind over for den slags regelshopping, og jeg håber, at Socialdemokraterne rundt om i Europa kan stå sammen i kampen for bedre arbejdsvilkår i luftbranchen og bedre regler, der sikrer, at selskabsskatten betales i det land, hvor pengene er tjent.
MAN KUNNE starte med at definere klarere regler for hjemmebaseprincippet, hvilket både kan skabe klarhed over, hvor de ansatte er socialt sikret, og hvor selskabet skal betale skat. Det nytter ikke noget, at priserne bliver ved med at falde, hvis det alene sker på bekostning af, at luftfartselskaberne flygter fra deres ansvar over for samfundet og deres ansatte.
Ifølge COWI kan man sikre løn- og arbejdsvilkår ved at lade den enkelte billet stige 37 kr., og det tror jeg europæerne er villige til at betale, og jeg er sikker på, at selskaber som Ryanair, der hvert år præsenterer nye rekordregnskaber, har råd til det.
Samtidig er det vigtigt, at forbrugerne skænker løn- og arbejdsvilkår en tanke, inden de køber deres flybilletter. Det er ikke helt skævt at sammenligne discountselskabernes forretningsmodel med produktionen af buræg.
I stedet for høns er det blot mennesker, der udnyttes for at tilvejebringe et billigt produkt. Jeg kunne godt tænke mig, at forbrugerne var lige så opmærksomme på løn- og arbejdsvilkår, når de køber flybilletter, som de samme forbrugere er på dyrevelfærd, når de køber æg. Derved tror jeg, at vi kunne nå rigtig langt og sende et vigtigt signal til discountselskaberne.
Golfstaterne presser europæiske selskaber
LUFTFARTEN I EUROPA er ikke kun udfordret af dårlige løn- og arbejdsvilkår. Golfselskaber som Emirates, Etihad og Qatar Airways vinder markedsandele i Europa. Selskaberne fra golfstaterne er berygtede for at give deres ansatte en endnu hårdere behandling, end selskaber som Ryanair er berygtede for.
Vi taler om fyring af kvinder, hvis de bliver gravide, selskaberne vil bestemme, hvor deres ansatte bor, og der er endda eksempler på overvågning af de ansatte. Vi kan ikke leve med den slags forretningsformer i Europa eller noget andet sted for den sags skyld.
Samtidig er forholdene i luftbranchen ulige og konkurrencen unfair. Golfselskaberne flyver ind i det europæiske luftrum med massiv statsstøtte i ryggen. Amerikanske undersøgelser vurderer, at selskaberne har modtaget op imod 300 mia. kr. i statsstøtte. Det er et svimlende beløb, som er nok til at indfri fodboldikonet Lionel Messis frikøbsklausul på knap 2 mia. kr. intet mindre end 150 gange.
Selv samme Messi, som i øvrigt reklamerer for Qatar Airways, når han tørner ud for sin klub F.C. Barcelona, er et levende bevis på, at europæiske flyselskaber skal tage konkurrencen fra golfselskaberne meget alvorligt. De europæiske selskaber har slet og ret svært ved at konkurrere mod statsstøtte i den liga. Derfor skal Europas luftfartsstrategi indeholde en køreplan for, hvordan vi får en luftfartsaftale med golfselskaberne i hus, som kan sikre et frit og fair marked.
Hvis flyselskaber som SAS skal overleve, skal konkurrencen være fair og lige. Vi skal ikke ende i, at man skal have statslige milliarder i ryggen, undgå skattebetaling og sylte løn- og arbejdsvilkår for at være konkurrencedygtige i luftbranchen. Jeg ser det som en pligtopgave, at luftfartsstrategien understøtter fri og fair konkurrence til gavn for forbrugere og de ansatte i flyselskaberne.
En grøn luftfartsstrategi
I EN tid hvor udfordringerne knyttet til den globale opvarmning nærmest for hver dag bliver tydeligere og tydeligere, skal der ske en tilpasning af branchen sådan, at klimabelastningen fra luftfarten kan mindskes. En luftfartsstrategi skal understøtte dette både i Danmark og i EU. Det kunne være med henblik på at udnytte og udvikle grønne teknologier i branchen, udfase dieselforbruget i forbindelse med groundhandling og elektrificere i stedet, forbedre brændstoføkonomien på fly og i det hele taget arbejde for grønnere landinger. Det er for mig at se væsentligt.
Bredt samarbejde om luftfartens fremtid
PÅ DEN baggrund er det mit håb, at Socialdemokratiet - både her i Danmark og i den grad også i resten af Europa - får indflydelse på fremtidens luftfartspolitik. Det gælder både udarbejdelsen af nationale strategier og den overordnede EU-strategi.
Derved tror jeg på, at der kan findes en balance, hvor luftfarten får mulighed for at vækste, mens det samtidig sikres, at discount-selskaberne ikke får lov til at sætte standarden for, hvordan man driver forretning i luftfartsbranchen.
Jeg kan godt blive bekymret, når borgerlige kalder social dumping for ”sund konkurrence”, når de slår ud med armene i kampen mod skattely, og når de giver golfselskaberne fri leg i den frie handels navn.
Problemerne er blevet ignoreret for længe, og nu er der behov for, at alle partier i EU rykker sammen og sikrer, at flybranchen kan vokse sig endnu større under fri og fair konkurrence, og hvor branchen - inklusiv discountselskaberne - er deres samfundsansvar bevidst.
Dette er et blog-indlæg og ikke et udtryk for Avisen.dk's holdning. Hvis du finder, at indlægget er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til tip@avisen.dk.