Rasmus Prehn har været socialdemokratisk folketingsmedlem siden 2005. Rasmus Prehn har været sit partis ordfører på blandt andet forsknings-, bolig- og kommunalområdet. I dag er han socialdemokraternes transportordfører. Udover transportområdet er han optaget af at styrke uddannelsesområdet, sikre ordentlig velfærd, mindre ulighed samt flere lærepladser og arbejdspladser. Endelig har han en helt særlig forkærlighed for Nordjylland, hvor han er valgt og bor med sin kone, tre børn og en Golden Retriever.
”Sikken trængsel og alarm” kender vi fra den festlige julesang af samme navn. Men trængsel kender vi i den grad også fra vore veje, hvor vi flere steder oplever en hel mur af enerverende kødannelse, når vi sidder i bilen til og fra arbejde.
Forleden morgen oplevede jeg selv at sidde i min bil i mere end 2 timer bare for at køre fra Ringsted til København – en tur jeg ville kunne køre på 45 minutter, når der ikke er trængsel. Trods massiv udbygning af vore veje – fx ved Køgebugtmotorvejen – er Danmark plaget af så massiv trængsel, at vi hvert år spilder adskillige milliarder på at holde i kø.
Problemet er direkte alarmerende. Og det bliver langt fra bedre af, at vi har en regering, der slet, slet ikke har en politik for trængselsbekæmpelse. Med den nye finanslov indgået af blå blok med DF, V, LA og K er det som at hælde benzin på bålet, når bilerne endnu en gang gøres billigere. Nye biler har aldrig været så billige i Danmark, som de er nu.
Efterhånden er det ikke bare normen, at en familie har to biler i husstanden, men også at der købes en ny bil til familiernes teenagere. Enhver, der har besøgt et gymnasium, en teknisk skole eller en anden ungdomsuddannelse, har ved selvsyn set, at skolerne er ved at drukne i parkeringskaos – og det selvom man har udvidet parkeringspladserne adskillige gange de sidste mange år.
Den hidtidige Venstre-regering har ganske vist sagt, at det nu skulle være vejenes tur. Men intet er sket. Smålapperier og lidt kørsel i nødspor er stort set, hvad det er blevet til. Og med udsigten til at LA og K nu også kommer med i regeringen, er der ingen tegn på forbedringer. Bilerne bliver måske billigere at købe. Men vi kan ikke komme frem i dem og må i stedet sidde og bide i rattet, mens kostbar tid går op i røg, stress og udstødningsgas.
Den kollektive trafik har regeringen sat fuldstændig på standby. Priserne er på himmelflugt, alt imens uhørt mange aflysninger og forsinkelser hærger tognettet. Regeringens svar er endnu flere besparelser på Bane-Danmark og DSB. Fremover bliver der altså langt færre penge til at vedligeholde tognettet, til faktisk at køre tog og til at yde service. Endnu flere vil altså blive lokket til at købe de endnu billigere biler, der så kører ud på vejene og efterlader store dele af vores samfund holdende i en lang nytteløs kø.
Når vi i den søde juletid igen synger den gamle julesang om ”Sikken trængsel og alarm”, vil det samtidigt være en kedelig og bitter påmindelse om regeringens kolossale svigt på transportområdet, hvor problemerne ikke løses men sander til i et stadig stigende trafikkaos.
Dette er et blog-indlæg og ikke et udtryk for Avisen.dk's holdning. Hvis du finder, at indlægget er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til tip@avisen.dk.