Rasmus Prehn har været socialdemokratisk folketingsmedlem siden 2005. Rasmus Prehn har været sit partis ordfører på blandt andet forsknings-, bolig- og kommunalområdet. I dag er han socialdemokraternes transportordfører. Udover transportområdet er han optaget af at styrke uddannelsesområdet, sikre ordentlig velfærd, mindre ulighed samt flere lærepladser og arbejdspladser. Endelig har han en helt særlig forkærlighed for Nordjylland, hvor han er valgt og bor med sin kone, tre børn og en Golden Retriever.
EFTER EN HÅRD FØDSEL er danskerne ved at tage rejsekortet til sig. Sådan var det ikke for få år siden. Her var rejsekortet nogle steder mindre populært end fodsvamp. I Magnus Heunickes tid som transportminister valgte han energisk, ydmygt og lyttende, som han er, bl.a. at oprette en lille bod på Hovedbanegården med skiltet ”Rejsekort-bøvl her!”. Ministeren stod selv bag disken, og jeg skal lige hilse at sige, køen var lang.
Men Rejsekortet blev forbedret. Hele 1,9 millioner Rejsekort er udstedt. Kortet er landsdækkende og kan bruges i alle former for kollektiv transport. Og bare i 2016 var der hele 104 millioner rejsekortrejser. Alligevel er der plads til forbedringer og udvikling af Rejsekortet.
PENDLERE I HOVEDSTADSOMRÅDET undrer sig over, at de ikke, ligesom pendlere i Nordjylland og andre steder, får mængderabat på deres rejser i takt med, de rejser mere. Andre, der måske lige har været på weekend i London, undrer sig over, at de ikke kan bruge deres kontaktløse Visa eller andet kreditkort som rejsekort i Danmark.
Forældre beklager sig over, at når de fylder flere penge på deres børns rejsekort, så tager det måske et døgn, før det virker. Endelig har vi de mange passagerer, der synes, det er bøvlet at tjekke ind og ud for ikke at tale om dem, der undrer sig over, at det skal være så pokkers besværligt bare at anskaffe sig et rejsekort.
TIDEN ER INDE til næste generation af Rejsekortet. Selvfølgelig skal det være muligt at fortsætte med det nugældende rejsekort, når nu folk endelig har taget det til sig. Men vi bør udvikle en smartere model, som vores mest energiske ”first movers” kan gå i gang med at bruge. Vi kunne starte med at udskrive en idekonkurrence, hvor innovative studerende, nytænkende forskere eller geniale hverdagsdanskere kan være med til at udvikle fremtidens rejsekort.
SELV KUNNE JEG godt forestille mig en model, hvor vi via vores smartphone eller –ur og en APP kan betale for vores rejser. Systemet kender vi sådan set allerede fra div. parkerings APPs. Via en APP skal man kunne få et ”rejsekort”, straks man ønsker det. Målet må også være, at man automatisk bliver registeret, når man stiger af og på den kollektive trafik, så man kan slippe for at tjekke ind og ud, uden dog at miste muligheden for at holde øje med rejsemønster og om der er sket fejl. Med et sådant system vil vi nemt kunne lave løsninger, der giver rabat, når man rejser meget.
Forbrugeren bør heller aldrig betale mere med Rejsekortet end for et såkaldt periodekort, hvis det efter en måneds rejser viser sig at have været en billigere løsning end at køre med rejsekort. Rejsekortet bør også udvides, så man i fremtiden kan betale for at bruge delebil, delecykler, taxi, fly og andre former for kollektiv trafik. Der er så mange nye, spændende muligheder.
God tur til alle!
Dette er et blog-indlæg og ikke et udtryk for Avisen.dk's holdning. Hvis du finder, at indlægget er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til tip@avisen.dk.