"Det er følelserne og ikke fornuften, der taler."
Sådan lyder kritikken fra foreningen Rejsearbejdere, efter at et folketingsflertal har sagt ja til at se på, om der skal være en øvre grænse for det danske kørselsfradrag.
"Fradraget er langt fra en guldgrube. De faktiske udgifter til kørslen er højere end det beløb, pendlere kan få per kilometer. Både danskere og polakker, der kører langt, render rundt med et stort hul i lommen," siger Hans Erik Meyer, der er formand for foreningen.
Han vil have skatteminister Morten Østergaard (R) til at holde fingrene fra fradraget.
Presset på ministeren er ellers vokset, efter at beregninger fra Avisen.dk har vist, at pendlere fra Polen og Sverige kan slippe med at betale henholdsvis 2.400 og 4.200 kroner i skat om måneden, hvis de har en månedsløn på henholdsvis 18.100 og 21.400 kroner.
Beregningerne, der er lavet i samarbejde med to danske skatteeksperter, er baseret på, at pendlerne trækker kørsel og dobbelt husførelse fra i skat.
Men der er også udgifter til bil og to boliger, og det glemmer politikerne, mener foreningen Rejsearbejdere.
"Vi skal have gang i beskæftigelsen, og det får vi ikke, hvis der er et loft. Et loft vil svække mobiliteten på det danske arbejdsmarked. Rejsearbejdere vil blive hjemme," advarer formand Hans Erik Meyer.
Dyr dyt
I øjeblikket har kørselsfradraget ingen øvre grænse - hverken i kilometer eller kroner og øre - men taksten falder fra 2,10 kroner til 1,05 kroner per kilometer, når en pendler kører over 120 kilometer mellem sit hjem og sin arbejdsplads.
Men det er langt dyrere at have bil, lyder det fra både rejsearbejderne og bilisternes forening FDM.
Ifølge en bekendtgørelse om Skatterådets satser for 2014 koster det 3,73 kroner per kilometer.
Beregningen er baseret på, at der - udover udgifter til brændstof, dæk og vedligeholdelse - er udgifter til forsikring, ejerafgift og parkering. Desuden er der et større værditab på selve bilen.
"Det er kun en tredjedel af skattefradraget, der er en reel besparelse. Det kan du ikke holde meget bil for i Danmark. Afgifterne er høje, og det er dyrt at køre bilen på værksted," siger Torben Lund Kudsk, der er afdelingschef i FDM's afdeling for økonomi og politik.
"En slagteriarbejder eller en kassedame, der kører til og fra jobbet, taber på kørslen," siger Hans Erik Meyer, der er formand for foreningen Rejsearbejdere.
Fyld bilen til bristepunktet
Rejsearbejderne og bilisternes forening medgiver dog, at flere pendlere i samme bil giver et andet regnestykke.
Men de to foreninger fastholder, at kørselsfradraget er en underskudsforretning for de fleste, selvom det er uden øvre grænse.
"Der skal være folk på både for- og bagsædet, hvis en tur skal være udgiftsneutral," siger Hans Erik Meyer fra foreningen Rejsearbejdere.
"Hvis du har en lille mikro-bil med folk på fire af sæderne, så kan det godt løbe rundt, men den danske bilist tjener næppe tjene penge på det, fordi det er så dyrt at have bil herhjemme," siger Torben Lund Kudsk fra FDM.
Hvis en pendler kører fra sit hjem i polske Krakow til sin arbejdsplads i København, tilbagelægger han 972 kilometer på asfalt, hvis han tager færgen mellem tyske Rostock og Gedser.
Pendleren kan få et skattefradrag per kilometer og for de faktiske udgifter til færgebilletten, men Skats tommelfingerregel er, at kun en tredjedel af fradraget er en reel besparelse.
Ifølge en bekendtgørelse om Skatterådets satser for 2014 koster det 3,73 kroner per kilometer at pendle, hvis en pendler kører 24.000 kilometer om året.
Så spørgsmålet er, om kørselsfradraget matcher de faktisk udgifter.
Faktisk udgifter
Færgebillet 399,00 kroner
Kørsel 3,73 kroner x 972 kilometer = 3.625,56 kroner
Total (399,00 + 3.625,56) 4.024,56 kroner
Skattefradrag (en pendler i bilen)
Se hele regnestykket her.
Total 1.495,20 kroner
Skattefradrag (fire pendlere i bilen)
1 person x 1.495,20 kroner (med færge) = 1.495,20 kroner
3 personer x 1.096,20 kroner (uden færge) = 3.288,60 kroner
Total (1.495,20 + 3.288,60) 4.783,80 kroner
Hvis der er flere pendlere i samme bil, får de allesammen et fradrag. Det er dog kun den ene, der kan trække færgebilletten fra. Der skal altså være fire i bilen fra Krakow til København, hvis fradraget skal være større end de faktiske udgifter.