Der skal ikke mangle noget, når unge mennesker i dag skal konfirmeres. Alt er blevet dyrere, større og vildere. Ifølge livstilsekspert Christine Feldhaus er der sket usandsynligt meget, siden hun selv blev konfirmeret i 1970’erne. Det skriver Fyens.dk.
- Da jeg blev konfirmeret, var det noget med at være i kirken og så hjem til suppe, steg og is med den nærmeste familie. Det var sådan, det var dengang. I dag er der en helt anden forbrugsfest. Nogle børn bliver ligefrem hentet i Ferrari, og kjolerne til pigerne kan virkelig løbe op i høje beløb. Festen, ja den skal have en ordentlig én på nakken, siger hun til Fyens.dk.
Selvom det ifølge Christine Feldhaus selvfølgelig er en generalisering, hun kommer med, så mener hun, at det hænger sammen med det generelle velfærdsboom, der har været i Danmark.
Konfirmanden er blevet en forbruger
Ifølge Christine Feldhaus er konfirmanderne blevet en mere aktiv medspiller, fordi det handler om at sælge produkter til konfirmanden. Før i tiden var konfirmanden blot et barn, der skulle hen i kirken og sige ja til Gud.
Christine Feldhaus begrunder det med, at ja-sigelsen til Gud har fået mindre betydning, og festen har fået større. Det ses også i det større antal nonfirmationer, der bliver holdt, så de unge stadigvæk får festen.
Hun er ikke bange for, at de unge kan mærke forskel, for Christine Feldhaus mener, at børn i højere grad end tidligere er sammen med andre børn, der ligner dem.
Ifølge Fyens.dk viste en undersøgelse foretaget af TNS Gallup for Nordea, at der blev brugt 30.000 kroner på en gennemsnitlig konfirmation.