Borgerrådgivning er blevet et nødvendigt onde i en tid, hvor lovgivningen hele tiden bliver skrappere og paragrafferne tungere.
Sådan lyder det fra debattør og tidligere formand for Socialrådgiverne, Bettina Post, der nu fungerer som en af de i alt 32 kommunale ombudsmænd.
- Det er efter min overbevisning en falliterklæring for samfundet, at der overhovedet er behov for borgerrådgivning. Det skyldes jo dels, at lovgivningen er blevet ekstremt omfattende og kompliceret, siger hun.
Avisen.dk skriver i dag, at antallet af borgerrådgivere rundt i landets kommuner vokser.
Til dagligt sidder Bettina Post med henvendelser om alt fra væltede hegn i børnehaven, der ikke bliver stillet op igen, specialskoletilbud der ikke fungerer optimalt, eller borgere der sidder med aktiveringstilbud nummer 117 og ikke ved, hvordan de kommer videre.
Her hjælper hun borgerne med at navigere i systemet og råbe vagt i gevær, når hun bliver opmærksom på fejl og mangler i sagsbehandlingen.
- Det er et generelt problem, at borgerne ikke får den vejledning, de har krav på i retssikkerhedsloven. Selv de, der arbejder på området, har svært ved at finde ud af, hvad loven giver mulighed for. Så tror da pokker, at borgerne ikke ved, hvad de har ret til, siger Bettina Post.
Ofte handler det også om at finde fælles fodslag mellem borgerne og kommunen, hvis samarbejdet er gået skævt. Andre gange kan det være de mere lavpraktiske problematikker, Bettina Post støder på.
- I starten oplevede jeg mange henvendelser fra borgere, der slet ikke vidste, hvem deres sagsbehandler var. Så gjorde jeg ledelsen opmærksom på det, og nu får jeg ikke de henvendelser længere, siger hun.
"Jeg bruger min trang til at ytre mig"
Bettina Post arbejdede i fire år fra 2008 til 2012 som Formand for Socialrådgiverforeningen, og siden hen som chefkonsulent hos Professionshøjskolen Metropol. Men det var særligt savnet til den daglige kontakt med borgerne, der fik hende plantet i stolen som borgerrådgiver.
- Det er fantastisk for mig at være tilbage til at have dialogen med de mennesker, som har brug for, at samfundet giver dem en hjælpende hånd. Som formand kunne jeg trække på mange politiske kontakter, men man bliver jo en lille smule dum i forhold til, hvad det reelt handler om. Man er for langt væk fra substansen, siger Bettina Post.
Hun glæder sig over at kunne kombinere konkret erfaring fra sit arbejde som borgerrådgiver med rollen som aktiv debattør i samfundsdebatten.
- Det giver rigtig god mening at bringe mine hands-on erfaringer videre i en større samfundsmæssig kontekst. Jeg syntes, det var vanvittig modigt af Høje Taastrup Kommune at ansætte mig i denne rolle, for de ved, at jeg er debattør og bruger min trang til at ytre mig. Men det har de vågent sagt, at de ønsker af mig som borgerrådgiver, siger Bettina Post.
Og erfaringer er der nok af. En af Bettinas Posts opgaver som borgerrådgiver er at slå alarm, hvis hun oplever noget, der ikke lever op til reglerne. Det tager hun meget alvorligt.
Hjalp kræftsyg
Da en meget alvorligt kræftsyg borger kontaktede hende og fortalte, at kommunen havde valgt at standse udbetalingen af sygedagpenge til fordel for et jobafklaringsforløb, måtte hun spidse ørerne en ekstra gang. Lovgivningen på området pålægger kommunen at forlænge sygedagpengene for borgere ramt af livstruende sygdomme, men i praksis stod det i flere tilfælde ganske anderledes til.
Bettina Post tog henvendelsen fra den kræftramte borger videre til ledelsen, som reagerede ved at give klar besked til sagsbehandlerne om, at borgere med livstruende sygdomme naturligvis skulle behandles både lovligt og anstændigt.
- Formelt set er der fra kommunen meget stor vilje til at opføre sig ordentligt og gøre det godt, så når der opstår lommer, hvor det ikke er i orden, bliver der reageret. Jeg oplever stor respekt omkring det arbejde, jeg laver, og hvis jeg sætter fingeren ned på noget, bliver der lyttet, siger Bettina Post.