Medarbejderne hos transportvirksomheden Dantra i Midtjylland skal puste i en alkolås, inden de kan køre nogen vegne med de produkter, de transporterer rundt i Danmark og Europa.
Siden foråret har Dantra fået installeret alkolåse i indtil videre 50 af virksomhedens 100 lastbiler.
Indtil videre er der ingen af virksomhedens 150 medarbejdere, der er blevet stoppet af alkolåsene, og modtagelsen har været positiv blandt medarbejderne.
Daglig irritation
”Der er selvfølgelig altid den daglige irritation over, at man skal puste, før man kan køre, men baggrunden for at gøre det, er der ingen, der anfægter. Chaufførerne har også en interesse i, at der ikke er nogen, der kører rundt fulde, hverken kolleger eller andre trafikanter,” siger direktør Kenneth Jensen.
Direktørens udlægning bakkes op af fagforeningen 3F, der organiserer chauffører.
”Vi har ingen problemer med alkolåse. Det er langt den bedste møde at føre kontrol med alkohol blandt medarbejdere på. Det er en god løsning, fordi de ansatte slipper for at blive mistænkt uberettiget. Når der er installeret alkolås, har alle sikkerhed for, at der ikke kan køres med en ulovlig promille,” siger Jan Gerhard Willadsen, gruppeformand for 3F Transport.
[related=”1”]
Dantra: Vi tager alle forholdsregler
Ifølge direktør Kenneth Jensen har man valgt at installere alkolåse på grund af virksomhedens fokus på sikkerhed.
”Det er naturligt at tage alle forholdsregler, der kan forhindre problemer. Det er ikke, fordi vi har problemer, men for at forsøge at forebygge det,” siger han.
Alkolåsene er også et godt signal at sende til omverdenen, siger direktøren.
”Vi har længe haft en politik om ikke at tolerere nogen form for promille på arbejdet overhovedet. Ved at føre dette ud i livet har vi taget det et skridt videre. Det er klart, at vores alkolåse har en god signalværdi,” siger han.
De kunder, Dantra transporterer varer for, er også begejstrede for alkolåse, og det har været en medvirkende faktor, forklarer direktøren.
For eksempel har Dantra for nyligt vundet en stor ordre, der går på at transportere olie for Statoil – en ordre, der har betydet, at Kenneth Jensen måtte ansætte cirka 20 nye medarbejdere.