Truckere i tusindvis puster i alkolåse

Op mod 3.000 lastbiler og varevogne har nu alkolåse. Medarbejderne er godt tilfredse, og det styrker virksomhedernes image.
Der er installeret op mod 3.000 alkolåse i danske lastbiler og håndværkervogne.
Der er installeret op mod 3.000 alkolåse i danske lastbiler og håndværkervogne. Foto: PR

Chaufføren skal blæse i alkolåsen, før firmabilen eller lastbilen starter.

Det er virkeligheden i et stærkt stigende antal håndværkerfirmaer og transportvirksomheder, som blandt andre tæller Arriva og Carlsberg.

Salget af alkolåse i varevogne, lastbiler og busser er i kraftig vækst.

Det fortæller Jan Winum Poulsen, salgschef i Jawin Safe Trip, der distribuerer alkolåse for en de største producenter på det danske marked.

Bedst bud: 3.000 på landsplan

”De seneste to år er det gået stærkt. Vi sælger flere og flere alkolåse til både håndværker- og transportvirksomheder,” siger han og anslår, at der til dato er solgt omkring 3.000 alkolåse på det danske marked.

Udviklingen i retning af flere alkolåse genkender man både hos International Transport Danmark, der er brancheforeningen for danske vognmænd, og hos DI Transport.

”Vi ser klart flere virksomheder, der går den vej, både blandt transportvirksomheder og håndværkere. Det er en udvikling, vi kommer til at se mere til,” siger Michael Svane, branchedirektør for DI Transport.

3F: En god løsning

Selvom alkolåse kan ses som et udtryk for øget kontrol med medarbejderne, er man i 3F Transport begejstrede for de nye apparater.

”Vi har ingen problemer med alkolåse. Det er langt den bedste møde at føre kontrol med alkohol blandt medarbejdere på. Det er en god løsning, fordi de ansatte slipper for at blive mistænkt uberettiget. Når der er installeret alkolås, har alle sikkerhed for, at der ikke kan køres med en ulovlig promille,” siger Jan Gerhard Willadsen, gruppeformand for 3F Transport.

Han understreger, at der aldrig har været nogen negative tilbagemeldinger fra medlemmerne som følge af alkolåse.

”Det kan virke overvældende til at starte med, at man skal puste i en alkolås, før man må køre. Men man vænner sig hurtigt til det, og det er klart at foretrække i forhold til for eksempel stikprøver blandt medarbejderne,” siger Jan Gerhard Willadsen.

Alkolåse har god signalværdi

Udover at alkolåsene er blevet billigere at anskaffe, er forklaringen bag den store stigning især, at alkolåse styrker virksomhedernes image. Det vurderer flere kilder i branchen.

”Ud fra CSR [corporate social responsibility, red.] vil man gerne holde stien helt ren. Alkolåse kan forbedre virksomhedernes image,” siger Michael Svane fra DI Transport.

Samme vurdering lyder fra Henrik Kragh, der står for salg af alkolåse til branchen på vegne af International Transport Danmark:

”Alkolåse er et tiltag, der højner virksomhedernes image og seriøsitet udadtil. Det har god  signalværdi,” siger han.

Netop omdømmet er også en del af baggrunden for, at transportvirksomheden Dantra har installeret alkolåse i 50 vogne, fortæller direktør Kenneth Jensen.

[related=”1”]

Fakta

Nye tal fra DTU Transport viser, at 10.000 mennesker hver dag kører i trafikken med en ulovligt høj promille.

Ifølge flere kilder i transportbranchen er det stigende antal alkolåse dog ikke et udtryk for stigende alkoholproblemer blandt chaufførerne.

En alkolås er i dag nede på en pris omkring 10.000 kroner, som gør det mere overkommeligt for virksomhederne at købe dem.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.