Henrik Husted Thrane overhaler dem på motorvejen hver dag - lastbilerne på østeuropæiske plader. De er årsagen til, at han inderst inde er lettet over, at den nye overenskomst giver ham en lav lønforhøjelse.
"Vi skal jo også passe på, at vi ikke gør os selv arbejdsløse. Hvis vi bliver for dyre i drift, risikerer vi, at flere arbejdsgivere begynder at bruge billige biler og chauffører fra for eksempel Bulgarien," siger han .
Torsdag fik 40-årige Henrik Husted Thrane sammen med 50.000 andre chauffører, havnearbejdere og skraldemænd en lønforhøjelse på 550 kroner om måneden.
Lønforhøjelsen var et af resultaterne af overenskomstforhandlingerne mellem Dansk Industri og 3F Transport.
"Det er ikke noget guldrandet resultat, når man kigger på lønstigningerne," lød det fra 3Fs forhandler, Jan Villadsen, på gårsdagens pressemøde.
Ulovlig 'cabotage-kørsel'
Selvom lønstigningen i virkeligheden er en lønnedgang - fordi priserne på varerne i køledisken stiger mere, end lønnen gør - kommer fagforeningen ikke til at høre noget brok. I hvert fald ikke fra Henrik Husted Thrane.
Ifølge den fynske lastbilchauffør er det fornuftigt nok, at han og kollegerne ikke har fået et stort lønhop.
"Vi har allerede et stort problem med ulovlig cabotage-kørsel, og hvis vi var blevet forgyldt, ville problemet blive endnu større," mener han.
Cabotage er fransk for fragt med båd eller bil.
Ulovlig cabotage-kørsel er, når for eksempel en lastbil på bulgarske plader kører flere end tre indenrigsture om ugen i et andet EU-land - for eksempel Danmark - end bilens hjemland.
På samme måde må en bil på danske plader heller ikke køre flere end tre indenrigsture om ugen i Bulgarien.
Sådan er EU-reglerne.
"Jeg kender mange chauffører, der er røget i svinget, fordi de ulovlige transporter udkonkurrerer dem," siger Henrik Husted Thrane.
Ifølge ham står det så skidt til på de danske motorveje i øjeblikket, at han - forud for de netop afsluttede overenskomstforhandlinger - for første gang i sit 20-år-lange arbejdsliv frygtede, at han ville få for meget i lønposen.
Østeuropæer får 11.250 kroner
3F i havnebyerne Fredericia og Aarhus forstår godt, at medlemmer som Henrik Husted Thrane har blandede følelser, når det kommer til årets lønforhøjelse.[pagebreak]
"Jeg kan sagtens følge ham," siger Ole Thorup, der er faglig sekretær hos 3F Transport og Logistik i Aarhus, og forsætter:
"Det er jo umuligt for en mand som ham at konkurrere med en østeuropæer, der får 1.500 euro (11.250 kroner, red.) om måneden."
3F vurderer, at ulovlig cabotage-kørsel er tidens største trussel mod danske arbejdspladser i transportbranchen.
"Store danske firmaer udnytter de lavtlønnede chauffører på det groveste. De kører nonstop fra A til B til C, og de stopper ikke efter de tre lovlige ture," siger Ole Thorup.
Ifølge ham er det udviklingen hverken sjov for de danskere eller de østeuropæere, der sidder bag rattet.
"De stakkels østeuropæere sover på danske rastepladser og må købe dagligvarer på tanken eller i Netto. Derudover sender de ofte penge hjem til deres familier. Så for dem er der bestemt heller ingen lønfest," siger den faglige sekretær fra Aarhus.
Slipper for regning
Tilbage på Henrik Husted Thranes rullende og 48-ton-tunge kontor er det hele dog ikke så skidt, at det ikke er godt for noget.
"Jeg er glad for, at overenskomsten gør op med den regning på 5.000 kroner, som vi hidtil har skullet betale hvert femte år for lovpligtig efteruddannelse. Nu er det min chef, der skal betale regningen," forklarer han.
Jeg kender mange chauffører, der er røget i svinget, fordi de ulovlige udenlandske transporter udkonkurrerer dem
Henrik Husted Thrane
lastbilchaffør