"Vi vil ikke lave skræmmekampagner, det lader vi Venstre om."
Citat Villy Søvndal. Og Helle Thorning-Schmidt.
Oppositions to ledere reciterer præcis de samme sætninger; så velkoordineret er rød bloks budskabsmaskine.
"Det er helt professionelt lavet. Det hele er undersøgt med fokusgrupper og lavet af reklamebureauet ned til sidste komma. Og så er det bare godt indøvet," lyder analysen fra Tom Bryder, doktor i statskundskab og ekspert i politisk propaganda ved Københavns Universitet.
Bryder siger samtidig, at der er en ganske præcis årsag til, S & SF præcis bruger den ovenstående retorik
"Når vi har en national finanskrise, vil de ikke male fanden på væggen. Hvis man kan tale roligt og snakker om tingene, så fremstår man mere tryg. Det er det budskab, de gerne vil kommunikere med de ord," forklarer Tom Bryder.
Desuden handler det om sætte sig selv i scene som den lille mands mest ydmyge tjener.
"Vi ved, at vi har rigtig mange venner derude, men vi ved, at dem vi er oppe imod har rigtigt mange penge," lyder det fra Helle Thorning-Schmidt. Og ville Søvndal. I kor.
Budskabet er ikke til at tage fejl af. Det er de små, der bekæmper de store. David og hans søster er gået til kamp mod VenstreGoliat.
"Det har altid været sådan, at deres modstander har haft store ressourcer, og S og SF har jo mistet store summer af penge fra fagbevægelsen. Så det er gammel socialistisk retorik at fremstille det billede," forklarer Tom Bryder.
Desuden er der en god, gedigen vending, som begge partier har brugt i efterhånden ganske lang tid. Men som dog også lige blev gentaget i dag.
"Løkke er kørt fast, og landet er kørt i stå. Derfor er der bare brug for friske øjne og for forandring."
Sådan sagde Helle Thorning-Schmidt på sit første pressemøde, efter valget var blevet udskrevet. Villy Søvndal gentog nøjagtigt det samme budskab en times tid senere i Folketingets vandrehal.