Det bliver dyrt for bilister at komme på arbejde i København, hvis SF og socialdemokraterne kommer til magten og indfører deres planlagte betalingsring.
Alt for dyrt, mener Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen. Hans regnestykke viser, at hvis man skal betale 40 kroner i bompenge både om morgenen og eftermiddagen, så kommer det til at koste 18.000 kroner om året, hvis man har bilen med hver dag.
Overskuddet fra bompengene skal bruges til at sænke priserne på kollektiv trafik. Men det er ikke alle, der lige kan hoppe over i det kollektive.
"Der er nogle som har meget gode begrundelser for at bruge bilen på arbejde. Det kan være, at de skal aflevere børn og ikke har mulighed for at benytte kollektiv trafik. Så det er simpelthen et groft anslag mod bilister, og jeg er rystet over at man kan finde på at komme med sådan et forslag," siger Kristian Pihl Lorentzen til Berlingske.
S og SF har ikke selv offentliggjort en pris på bompengene. Det eneste beløb de har fremlagt, er at de vil hente to milliarder kroner i alt, som skal bruges på at sænke priserne på bus, tog og metro med 20 procent.
De radikale er ikke helt med på bompenge-ideen, de vil hellere have roadpricing i hele landet.
Til gengæld støtter Enhedslisten den københavnske betalingsring, selv om trafikordfører Per Clausen undrer sig over et regnestykke, hvor man kun har fundet overskuddet, men ikke har bestemt sig for indtægtsniveauet.
"På den anden side er det dejligt, at vi derned får noget at forhandle om," siger Per Clausen.