Uber opgiver kamp om vigtigt marked: Sælger til rival

Køretjenesten Uber sælger sin afdeling i Sydøstasien til rivalen i regionen, Grab, oplyser selskaberne mandag.
Uber sælger sin afdeling i Sydøstasien til konkurrenten Grab.
Uber sælger sin afdeling i Sydøstasien til konkurrenten Grab. Foto: Edgar Su/Reuters/Ritzau Scanpix/arkiv

Det amerikanske selskab bag køretjenesten Uber har valgt at sælge sin afdeling i Sydøstasien til den store rival i regionen, Grab.

Det oplyser begge selskaber i en pressemeddelelse mandag.

Det er anden gang på kort tid, at Uber trækker sig fra markeder i Asien.

Uber overtager som led i aftalen 27,5 procent af aktierne i det sydøstasiatiske selskab Grab.

Forventningerne om, at Uber skulle overtage markedet i Asien, var ellers store, efter at japanske Softbank Group Corp investerede flere milliarder dollar i virksomheden.

Softbank er også blandt storinvestorerne hos flere af Ubers konkurrenter. Det gælder blandt andet netop Grab samt kinesiske Didi Chuxing og indiske Ola.

Ubers administrerende direktør, Dara Khosrowshahi, indtræder i Grabs bestyrelse som led i aftalen.

Uber, der er i gang med forberedelserne op mod en børsnotering i 2019, mistede 4,5 milliarder sidste år. Selskabet er i hård konkurrence med rivaliserende selskaber både i USA og Asien.

- Det vil hjælpe os med at fokusere på vores planer for vækst, da vi investerer stort i vores produkter og teknologi, siger Dara Khosrowshahi i en erklæring om salget.

Grab, der har hovedkvarter i Singapore, meddeler, at selskabet overtager Ubers aktiviteter i otte lande i regionen.

/ritzau/Reuters

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.