Fattige kaffebønder i tredje verden får det lidt bedre, når danske forbrugere køber dyr kaffe fra The Coffee Collective.
Men fremover skal kaffe fra det bæredygtige luksus-brand også kunne nydes med vished for, at kædens danske ansatte arbejder på ordentlige løn- og arbejdsvilkår.
The Coffee Collective har netop taget kontakt til fagforeningen 3F for at tegne overenskomst.
"En af vores medarbejdere har sagt, at vedkommende er interesseret i en overenskomst. Så nu har vi indledt en dialog med 3F," siger Klaus Thomsen, som er medstifter af kaffekæden.
Protester mod dårlig løn
The Coffee Collective har tre kaffebarer og et kafferisteri i København, men de eksklusive kaffebønner er også at finde på hylderne i andre forretninger.
Den ene kaffebar ligger i Torvehallerne, hvor arbejdsforholdene i de seneste uger har været under kritik.
Dansk Socialdemokratisk Ungdom har iværksat en kampagne i protest mod dårlig løn og ringe arbejdsforhold blandt de cirka 70 selvstændige butikker i Torvehallerne.
Det er nemlig kun få forretninger i det hippe gourmetmarked, som har overenskomst. Det betyder, at de fleste unge ansatte i Torvehallerne har dårligere løn- og arbejdsforhold, end hvis de havde en overenskomst.
Hos de unge socialdemokrater modtages nyheden om kaffekædens tilnærmelser til 3F derfor med begejstring.
"Det er virkelig fantastisk, fordi det sætter et eksempel for andre arbejdsgivere i Torvehallerne, hvor unge arbejder på vilkår, som undergraver niveauet på det danske arbejdsmarked," siger Nilly Taheri fra DSU City.
"Men der er først grund til rigtig begejstring, når overenskomsten er i hus," tilføjer hun.
Ude af proportioner?
The Coffee Collective afviser dog, at overenskomst-planerne har noget at gøre med de aktuelle protester.
"Det er jo lidt underligt, at vi aldrig er blevet kontaktet af fagforeninger eller politikere, før de gik i gang med aktionen. Men det er selvfølgelig ærgerligt, hvis folk får opfattelsen af, at vi ikke har ordentlige arbejdsforhold," siger Klaus Thomsen.
Han understreger, at løn og arbejdsforhold allerede i dag ligger tæt op ad overenskomsterne.
Andre arbejdsgivere i Torvehallerne har også kritiseret kampagnen for at være ude af proportioner, fordi der er tale om små virksomheder med få ansatte.
Ikke mindst på kampagnens facebook-side bølger der en heftig debat om rimeligheden i at angribe idealistiske selvstændige, bare fordi deres forretning ligger på et marked, som er kendt for bæredygtighed og kvalitet.
DSU understreger dog, at kampagnen allerede har vist sin berettigelse, da den har skabt bevidsthed og debat blandt ansatte og kunder i Torvehallerne om arbejdsforholdene.
"Vores udgangspunkt er, at vi elsker Torvehallerne. Men vi ser det som et fundament for en butik, at man fra starten sikrer sig, at arbejdsforholdene er i orden. Det er underordnet, om det er en lille eller en stor butik," siger Nilly Taheri.