Kan en arbejdsgiver fyre en buschauffør med 35 års anciennitet, uden at det koster en krone i godtgørelse?
Ja, mener arbejdsgiveren, I/S Mads Jensen & Blåvandshuk Turisttrafik i Oksbøl. Nej, mener chaufføren og 3F's Transportgruppe, der vil have arbejdsgiveren til at betale mindst 200.000 kroner i godtgørelse for de mange års anciennitet. Det skriver Fagbladet 3F.
- Den første fredag i 2017 gav min chef mig en fyreseddel og fritstillede mig. Begrundelsen var, at firmaet ville miste noget kørsel for Sydtrafik 1. marts. Jeg blev rystet og føler mig røvrendt over en fyreseddel og over, at jeg ikke fik en krone i godtgørelse. Det er dybt uretfærdigt, siger den 58-årige chauffør Bent Andreasen, der har anciennitet tilbage fra 1982.
Sagen handler om, hvorvidt virksomhedsoverdragelsesloven er gældende eller ej.
Bent Andreasen skiftede i 2013 sammen med en række kolleger job fra firmaet Tide Bus til Blåvandshuk Turisttrafik.
Det skete i en såkaldt virksomhedsoverdragelse. Det betyder kort fortalt, at en virksomhed, når den får ny ejer, laver en en aftale mellem den gamle ejer og den nye ejer om overdragelse af ansatte, materiel og opgaver.
I dette tilfælde skulle Blåvandshuk Turisttrafik overtage de samme opgaver som Tide Bus havde løst - nemlig kørsel for trafikselskabet Sydtrafik.
Loven om virksomhedsoverdragelse skal beskytte lønmodtagerne, og det fremgår af Sydtrafiks udbudsmateriale fra 2013, at loven om virksomhedsoverdragelse gælder den nye ejer - altså Blåvandshuk Turisttrafik.
"Tilbudsgiver er i øvrigt i enhver henseende ansvarlig for retsvirkningerne af virksomhedsoverdragelsesloven og overholdelse heraf", står der i Sydtrafiks udbudsmateriale.
Det betyder, at de ansatte, der skiftede fra Tide Bus til Blåvandshuk Turisttrafik, bevarer alle deres rettigheder - herunder anciennitet.
Men vognmanden valgte at sætte kryds i feltet "nyansat" i Bent Andreasen ansættelseskontraktkontrakt i 2013. Uden at Bent Andreasen lagde mærke til det, før han blev fyret i 2017.
- Den går ikke. Vognmanden kan ikke på den måde bryde kontrakten, siger forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe Kim Poder, der peger på, at løsningen ligger lige for.
Fagbladet 3F har spurgt Sydtrafik, om de agter at foretage sig noget over for Blåvandshuk Turistrafik.
Sydtrafik understreger, at de ønsker ordentlige forhold for de chauffører, som vognmændene ansætter. Og blandt derfor henviser til loven om virksomhedsoverdragelse i deres udbudsmateriale.
- Det fremgår af aftalen, at der på det tidspunkt var tale om en nyansættelse. Ligesom der først i starten af 2017 bliver reageret på den indgåede aftale fra 2013. Derfor agter vi ikke at foretage os yderligere i den konkrete sag, siger direktør i Sydtrafik Lars Berg.
Blåvandshuk Turistrafik vil ikke kommentere sagen.
Kim Poder oplyser, at 3F på et tidspunkt fik et tilbud af Dansk Industri på 10.000 kroner som et plaster på såret til Bent Andreassen.
- Hvilket Bent Andreasen afviste at tage imod, da han ønsker en retfærdig behandling, siger Kim Poder.