"Bemærk særlig pris." Det er TDC's besked, hvis man gerne vil stilles automatisk videre til en abonnent, der har fået nyt telefonnummer. Og skal man have informationer om, hvad denne særlige pris er, skal man taste sig videre i et menusystem.
Pludselig oplyses det, at prisen for at blive stillet automatisk videre i stedet for at ringe op igen til det nye nummer er tre kroner. Desuden fortæller stemmen, at hele telefonsamtalen overtakseres fra nu af. TDC's gebyrpolitik vækker forargelse på Christiansborg.
"Jeg synes, det ligner bondefangeri fra TDC's side. Man skal have klart og tydeligt oplyst, at det her koster tre kroner. Man skal ikke første taste sig ind i en dybereliggende menu, det er der jo ingen, der gør," siger forbrugerordfører for Socialdemokraterne, Benny Engelbrecht, til Nyhedsbureauet Newspaq.
Og han får prompte opbakning fra Venstres forbrugerordfører.
"Altså jeg har den holdning, at der skal være fuldstændig åbenhed og gennemsigtighed om sådan nogle ting. Selvfølgelig skal man da med det samme have at vide, at det koster tre kroner, hvis du vil omstilles," fortæller Venstres forbrugerordfører Flemming Damgaard Larsen til Newspaq.
Hos TDC undrer man sig i starten lidt over interessen for selskabets viderestillingsgebyrer.
"Jeg tror, de fleste mennesker sådan set synes, at det er en rimelig pris for at få gjort tilværelsen lidt nemmere," vurderer presserådgiver Per M. E. Christiansen fra TDC.
Han har samtidig en ganske enkel forklaring på, hvorfor det skal koste ekstra at blive stillet videre.
"Det lander på tre kroner, for det ved vi er en pris, folk gerne vil betale. Det synes de er helt rimeligt," argumenterer presserådgiveren til Newspaq.
Men helt så rimeligt synes Danmarks øverste myndighed på forbrugerområdet ikke, TDC's gebyrtrick er.
"Jeg synes, det vil være god kundeservice, hvis man fra starten fortæller, at det koster tre kroner at blive viderestillet. Det er kritisabelt, at de blot siger 'særlig pris', og at man skal taste sig videre for få selve prisen oplyst. Det kan de da bare fortælle med det samme," siger forbrugerombudsmand Henrik Øe til Newspaq.
Den besked får TDC's rådgiver til at spærre øjnene op.
"Det er jeg da noget chokeret over det her. For det er slet ikke TDC's mening med at lave ordningen på den her måde," slutter Per M. E. Christiansen til Newspaq.