Vaskeriarbejdere fortsat i chok efter brand: Sygehuspræst tilkaldt for at hjælpe

De ansatte på Holbæk Sygehus' vaskeri har efter krisehjælp fra præst og psykolog sagt ja til fire timers ekstra transporttid hver dag, efter deres arbejdsplads Holbæk Sygehus brændt ned til grunden natten til torsdag.
Holbæk Sygehus står i flammer natten til torsdag.
Holbæk Sygehus står i flammer natten til torsdag. Foto: Mathias Øgendal / Ritzau Scanpix

Natten til torsdag opstod en omfattende brand på Holbæk Sygehus, og det har taget hårdt på medarbejderne på sygehusets vaskeri.

Særligt de medarbejdere, som mødte op på arbejde torsdag morgen og fik et chok, da de så deres gamle arbejdsplads brændt ned til grunden.

Chokket betød, at en krisepsykolog og sygehuspræsten tilknyttet Holbæk Sygehus, blev tilkaldt for at hjælpe medarbejderne gennem situationen.

Mange medarbejdere er stadig påvirket af situationen og møder derfor forståelse hos ledelsen i Koncern Service, som står for vaskeriet på bl.a. Holbæk Sygehus.

Branden betyder, at de 40 medarbejdere i vaskeriet har fået tilbudt at arbejde på søstervaskeriet i Nykøbing Falster. Et tilbud næsten alle ansatte har takket ja til.

- Næsten alle har sagt ja til tilbuddet. Vi har ikke besluttet endnu, hvilke konsekvenser der vil være, hvis man takker nej. Men hvis man har brug for at komme sig over situationen eller gå til psykolog, skal man selvfølgelig gøre det, i stedet for at rejse frem og tilbage på job hver dag, siger driftschef i Koncern Service, Thomas Bruus Jensen.

En mulighed at ansætte nye medarbejdere

Koncern Service arrangerer busser, som vil køre medarbejderne frem og tilbage mellem Holbæk og Nykøbing Falster så hurtigt som muligt. Men de ansatte vil stadig få op til fire timers transport hverdag, som tæller som arbejdstid.

Derfor vil de ansatte også oparbejde meget overarbejde i starten. Overarbejde som enten vil blive udbetalt eller vil give de ansatte afspadseringstid. 

På sigt kan det blive nødvendigt at ansætte flere medarbejdere i Koncern Service eller uddelegere noget af arbejdet til en andre virksomheder, forklarer Thomas Bruus Jensen. Koncern Service bestræber sig nemlig på at få medarbejdernes arbejdstid ned på 37 timer inklusiv transport så hurtigt som muligt. 

I opstartsfasen ser Koncern Service dog gerne at medarbejderne kommer afsted på job fem dage om ugen.

- Vi ved ikke, hvor længe det vil stå på. Vores største prioritet lige nu, er at sørge for, at patienterne ikke bliver påvirket af situationen, fortæller Thomas Bruus Jensen.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.