Studerende mangler kontakt med virkeligheden

Lærer- og sygeplejerskestuderende lider under uddannelsernes mangel på kontakt til erhvervslivet, lyder kritik
De studerende på professionshøjskolerne mangler i høj grad kontakt med den virkelighed, som venter dem efter sidste eksamen.
De studerende på professionshøjskolerne mangler i høj grad kontakt med den virkelighed, som venter dem efter sidste eksamen. Foto: Colourbox.com

Lærer- og sygeplejerskestuderende er for langt væk fra det arbejdsmarked, som de senere skal ud i.

For i en rapport fra Anvendt Kommunalforskning (AKF) kritiseres professionshøjskolerne, som de to uddannelser hører under, for ikke at åbne sig mere mod de erhverv, som uddannelserne retter sig mod, skriver Politiken tirsdag.

Det kunne ellers være med til at sikre, at de studerende kom tættere på virkeligheden - og den nyeste viden blev en del af uddannelserne, siger forskningsleder ved AKF Torben Pilegaard Jensen til Politiken.

- Det er afgørende, at man sikrer, at der er et samarbejde mellem professionshøjskolerne og erhvervene, så uddannelserne hele tiden fornys, og der er kontakt til den virkelige verden. Mange steder fungerer den proces ikke, siger han.

Han efterlyser blandt andet, at uddannelserne i højere grad end nu inddrager undervisere, der har deres daglige gang på et sygehus eller på en skole og bliver bedre til at koble teori og praksis.

- Ellers bliver undervisningen ikke forbundet med praksis, og de nyuddannede vil ofte få problemer med at klare arbejdslivets krav, siger Torben Pilegaard Jensen til Politiken.

Samme oplevelser har formanden for Sygeplejestuderendes Landssammenslutning, Marie Nagel Christensen.

- Langt den største del af underviserne har været fra det praktiske arbejde i lang tid. Konsekvensen er, at de ting, vi bliver undervist i, at man kan komme ud for på en afdeling, tit er noget helt andet, når man kommer derud; det er ret frustrerende, siger hun til Politiken.

Formanden for professionshøjskolernes rektorer, Erik Knudsen, erkender, at de to uddannelser skal være bedre til at koble teori og praksis.

- Det er virkelig en udfordring. Kritikken holder os fast på, at vi skal forsøge at gøre det bedre, siger Erik Knudsen til Politiken.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.