De blev introduceret under stor ståhej i maj sidste år. Salget steg også eksplosivt, og den receptfri slankepille Alli lignede en succes. Men siden er noget gået helt galt.
Salget af slankepiller er nemlig styrtdykket. Faktisk ligger det samlede salg af slankepiller - både med og uden recept - på et lavere niveau end før Alli blev introduceret.
"Salget er jo faldet voldsomt. Jeg tror, det hænger sammen med, at befolkningen, som er lidt overvægtige, vil jo så gerne have en hurtig vej til at blive slanke og smukke, og derfor håber de hver gang, der kommer et nyt middel, at det er mirakelmidlet, der kan løse deres problemer," fortæller apoteker Vinnie Krogh fra Albertslund Apotek.
I årets første 10 måneder er der blevet solgt 1,7 millioner døgndoser af slankepiller, mens der i samme periode i 2008 - altså før Alli - blev langet 2,2 millioner over disken. Alene i den måned Alli blev lanceret, blev der solgt en million døgndoser.
"Jeg tror, vi har haft mange kunder, som forsøgte det og har købt en pakke - eller max to - og så holdt de op med at købe produktet," forklarer Vinnie Krogh.
De overvægtige har fundet ud af, at man skal gøre en stor indsats for, at pillerne virker. Alli lover, at for hver to kilo man selv taber sig, så sørger Alli for et ekstra.
"Det korte af det lange er jo nok, at man bliver nødt til at erkende, at det at lave et vægttab, det kan faktisk ikke rigtigt lade sig gøre med medicinsk hjælp," mener Birgitte Hansen, der er næstformand i de overvægtiges landsforening, Adipositasforeningen.
Firmaet bag Alli - GlaxoSmithKline - er dog glad for salgstallene. Alli sidder nemlig nu på en væsentlig del af markedet for slankepiller og har skubbet de receptpligtige piller ud.
"Danmark ligger faktisk pænt i en europæisk sammenhæng. Så salget af Alli-piller i Danmark ligger på et fornuftigt leje," siger talsperson Henrik Kastoft.
En måneds behandling med Alli koster 378 kroner.