“Hej, jeg vil bare lige høre, om jeg kan gå klokken 15 hver dag. Det er nemlig vigtigt for mig.”
Spørgsmålet er hentet fra det virkelige liv og et eksempel på, hvad man ikke skal sige, når man ringer og spørger ind til en ledig stilling.
Måske giver det sig selv. Men en tommelfingerregel er, at man skal udvise interesse for virksomheden og jobbet og nedtone sine egne behov.
Hvis du er i vildrede over, hvordan du får stillet nogle begavede spørgsmål, er her nogle tip til, hvad du kan ringe og spørge om:
- “Ud fra de opgaver I beskriver i stillingsopslaget, hvilke er så de vigtigste, jeg skal kunne løse?”
- “Når jeg har været her i tre måneder, hvad er så det vigtigste, jeg har opnået?”
- “Hvad vil I især lægge vægt på, når i udvælger dem der skal til samtale? “
- “Hvilke vigtige opgaver efterlader min forgænger, som jeg skal kunne følge op på hurtigt?”
- “I skriver nogle kompetencer i stillingsopslaget, som jeres kommende medarbejder skal besidde. Hvilke er de vigtigste?
- “Er der særlige kompetencer, der mangler i det team, man skal være en del af?”
- “Hvordan skal jeg være som person for at harmonere godt med mine kolleger?”
- En godt fif er også at kontakte en anden end den, der står opført i stillingsopslaget. Hvis man kender en medarbejder eller en der tidligere har været i virksomheden, kan man tage en snak med vedkommende og få - et måske mere ærligt - billede af stedet som arbejdsplads.
Kilder: Jobindex, Dansk Erhverv og brandingspecialist Ricki Nielsen via LinkedIn