Jon Lund har lige scoret et job som Head of Online Communications i Danske Bank. Han tog en anderledes tilgang til jobansøgningen, og det gav pote.
På sin blog jon-lund.com giver han dig 7 tips til, hvordan man bedst udnytter de sociale medier for at gøre sig bemærket hos arbejdsgiverne.
1. Kontakt din kommende chef
Tag kontakt til din kommende chef. Spørg ind til jobbet og sørg for at få dit eget navn ind. På den måde gør du dig mere bemærket, når chefen kommer til din skriftlige ansøgning.
2. Kontakt din kommende kollega
Hvis du kender nogen, der allerede sidder i virksomheden, så ring og få lidt information. Bed om lidt feedback. På den måde kan du danne dig et bedre billede af stillingen, og hvordan du skal forholde dig til samtalen. De kan eventuelt også lægge et godt ord ind for dig.
Nu kan man skrive en ansøgning, der giver mening, og rammer plet.
3. Brug din LinkedIn og gør den god
Sørg for din LinkedIn-profil er fyldestgørende, og giver det bedste billede af dig og dine kvalifikationer. Dernæst er et tip, at spørge dine kontakter, om de vil skrive lidt om dig på profilen. For Jon Lund gav dette pote.
4. Show, dont tell
Hvis du er så heldig at komme til samtale, er det en god ide at følge op efterfølgende på mail. Vis at du har lyttet efter, del nogle links og vær social. I stedet for at sige, at man er social, er det bedre at vise det.
5. Inddrag dine tidligere kollegaer
Hiv fat i en kollega eller to og bed dem om at give dig en anbefaling.
6. Bliv ved
Hvis du stadig er med på nuværende tidspunkt, er Jons sjette råd, at blive ved med at følge op og være åben og social. Gør dig bemærket og undgå at gå i glemmebogen.
7. Brug dine referencer
Brug dit bagland igen, og høst nogle gode referencer fra dit netværk.
Kilde: Jon-lund.dk