Når virksomheder er på udkig efter den helt rigtige medarbejder, er det ofte de samme spørgsmål, der går igen til jobsamtalen. Der er fem spørgsmål, der især bliver brugt på tværs af brancher og jobtyper, skriver The Guardian og EPN.dk.
De tre topchefer Maggie Hennessy, Roop Bhumbra og Stephen Wilson giver her deres bud på, hvad du altid skal kunne svare på til en jobsamtale.
- Kan du beskrive, hvad du tror, at du skal lave, og hvem du kommer til at arbejde sammen med i dette job?
Det meget åbne og ukonkrete spørgsmål hjælper arbejdsgiveren med at se, om du har forstået, hvad jobbet indebærer. Derfor er det vigtigt, at du inden jobsamtalen grundigt sætter dig ind i jobbeskrivelsen.
- Kan du komme med et eksempel på, hvordan du tidligere har bidraget til et effektivt samarbejde?
Samarbejde-spørgsmålet skal sikre arbejdsgiveren, at du kan arbejde sammen med både kollegaer og ledelse. Spørgsmålet er også en god mulighed for dig, da du kan fortælle, hvad du har gjort for at sikre samarbejdet på din tidligere arbejdsplads. HR-chef Roop Bhumbra mener, at det er vigtigt at have et velforberedt eksempel klar, som viser, at samarbejde er vigtigt for dig.
- Beskriv en stresset situation, som du har oplevet, og hvordan du håndterede den.
Her skal du som ansøger vise, at du kan identificere dig med stress. Dit svar fortæller også, om du er god til at løse problemer. Ifølge Stephen Wilson, der er adm. direktør i hjemmehjælpsfirmaet Care Albam, er det værste svar, du kan give, 'jeg bliver aldrig stresset'. Det svar viser, at du mangler forståelse for, hvornår det kræver lidt ekstra at løse problemerne.
- Kan du give et eksempel på, hvordan love og regler kan påvirke dit arbejde?
Her skal man som ansøger vise, at man har både viden og erfaring inden for sit område, og at man følger med i lovgivningen og har styr på, hvilke krav man skal være opmærksom på. Som direktør i en international HR-virksomhed mener Maggie Hennessy især, at man kan møde spørgsmålet, hvis man søger job uden for sit hjemland. Her kan lovgivningen nemlig være anderledes, end den man kender hjemmefra.
- Hvis du skal yde personlig pleje til en anden person, hvad vil du gøre, for at de bevarer deres værdighed?
For Stephen Wilson er det vigtigt, at kandidaterne viser, at de kan være empatiske, når de hjælper andre, da han er direktør i hjemmehjælpsfirmaet Care Albam. Selvom spørgsmålet er mest relevant i plejesektoren, mener Stephen Wilson også, at man kan møde det i andre brancher, hvor man skal hjælpe kollegaer og kunder på bedste vis.
Kilde: EPN.dk og The Guardian.