Leje af sejlskib: 270.000 kroner.
Videoproduktion: 60.000 kroner.
Lokale delikatesser: 10.000 kroner.
20 liter fadøl fra lokalt bryggeri: 3.387 kroner.
Sådan lyder en række bilag fra Ringkøbing-Skjern Kommune efter sidste års Folkemøde på Bornholm, som Avisen.dk har fået indblik i.
Med et forbrug på 355.000 skattekroner lå kommunen over ti gange højere end landsgennemsnittet, selvom det blot er en mellemstor kommune i det vestjyske med knap 60.000 indbyggere.
Ifølge borgmester Iver Enevoldsen (V) har det været en rigtig god investering.
- Det er jo rigtig svært at måle her og nu, hvad man får ud af et sådan udlæg. Når vi tager af sted, så er det for at repræsentere den vestjyske del af landet og vise, hvad vi kan tilbyde i vores område. Der kommer mange tusind mennesker, så vi ser det som en god mulighed, siger han.
Sådan ser det lokale byrådsmedlem fra Alternativet, Peder Sørensen, dog ikke på det. Han tvivler på, at kommunens borgere får noget ud af, at Ringkøbing-Skjern bruger over en kvart million på et Folkemøde, der ifølge ham ikke er synderlig folkeligt:
- Efterhånden har det jo udviklet sig til endnu en af de her fætter-kusiner fester, hvor de sædvanlige mødes under hyggelige forhold. Mit indtryk er, at det i højere grad er journalister, spindoktorer og organisationsfolk, der mødes endnu en gang. Og så må jeg spørge, om det er 355.000 kroner værd?
Lokale smagsprøver
Den suverænt største udgift for Ringkøbing-Skjern Kommune har været det store flotte sejlskib "Maja", der i alt kostede 270.000 kroner. Men selvom det er en noget større satsning, end hvad andre kommuner sender af sted til Folkemødet, siger borgmesteren, at reklamen for kommunen er det værd.
Derudover oplever han, at kommunens borgere bakker projektet op.
- Vi har aldrig lagt skjul på, at vi har brugt penge på det her. Der er ikke kommet negative kommentarer, og mit indtryk er, at borgerne synes, det er en god idé, at vi kommer ud og fortæller om vores område samt, hvad vi kan, siger Iver Enevoldsen.
Udover skibet viser de bilag, som kommunen har sendt til Avisen.dk, at der er blevet brugt tusindvis af kroner på fadøl og "smagsprøver".
Nu har jeg gennemgået bilagene, og der fremgår en klassiker i form af nogle regninger for fadølsfustager...
- Altså de der detaljer er jeg ikke inde i. Når du spørger mig ind til ølfustager som borgmester, så er vi inde på nogle detaljer, som jeg ikke ved noget om.
Det er i forhold til, hvad man laver, når man ...
- Det er mit indtryk, at det var smagsprøver på lokale produkter fra blandt andet Mylius-Erichsen Bryghus.
Nu må jeg være ærlig og sige, at jeg ved ikke så meget om vestjyske delikatesser. Der er jo også en postering på 10.000 kroner for "smagsprøver". Det lyder jo som noget mad. Hvad er det?
- Det kan jeg ikke komme nærmere ind på, for det ved jeg ikke. Jeg beskæftiger mig med det overordnede.
Nu ligger I jo meget højt i forhold til andre kommuner både i det totale beløb, men også i kroner per indbygger. Er det jer, der har fundet guldkalven inden for eksponering?
- Nu er det lidt tilfældigt, hvordan man ligger sin markedsføring. Nu ligger vi højt her, og så kommer vi til at ligge lavt nogle andre steder. Sammenligningen med andre kommuner, det kan jeg ikke sige så meget til. Det jeg kigger på er, hvad er det, vi kan stå model til i forhold til vores aktivitet til Folkemødet.
Gentager successen
I år vurderer kommunen at bruge et lidt lavere beløb på 265.000 kroner. Et beløb som dog stadig ville gøre kommunen til storspenderer på Bornholm i forhold til andre kommuner.
Det er dog ifølge borgmesteren alle pengene værd, når man kigger på omtalen af Ringkøbing-Skjern. Derfor vil skibet sejle igen i år, og kommunen vil gentage successen.
- Vi har evalueret det på politisk plan, og så har vi set på, hvilken omtale vi har fået både lokalt, regionalt og nationalt.
Hvilken type omtale har I fået?
- Nu er du igen nede i detaljer, som jeg ikke beskæftiger mig med. Jeg har registreret, at vores kommunikationsafdeling har fået omtale i den landsdækkende, regionale og lokale presse. Vi synes bestemt, at vi har fået noget ud af pengene. Ellers ville vi jo heller ikke gentage det i år, slutter den vestjyske borgmester.
I den anden ende af byrådet er Peder Sørensen dog skeptisk.
- Når man påstår, at man kan registrere en eller anden effekt af, at man har brugt så mange penge og så får nogle opslag eller en masse likes, det giver jeg altså ikke noget for. Jeg stiller stort spørgsmålstegn ved, hvorvidt det er pengene værd, siger han og påpeger, at det måske kan give mere omtale som kommune at nægte at bruge skattekroner på Bornholms Folkemøde.