Du har købt en mobiltelefon af en privat sælger på et socialt medie. Du har overført pengene til sælgeren, men mobilen er aldrig kommet frem, og nu er sælgeren ikke interesseret i at finde en løsning.
Pengene er tabt – eller hvad?
Ja, medmindre du ønsker at trække sælgeren i retten, så er pengene tabt. Det fortæller Paula Brammann, jurist i Forbrugerrådet Tænk.
- Men det kan ofte være dyrt og tidskrævende. Det er et spørgsmål om, hvor meget tid og hvor mange kræfter du vil bruge på det, siger hun.
Når forbrugere henvender sig til Forbrugerrådet Tænk, fordi de er kommet i klemme i en privat handel, er det typisk fordi, at køberen har betalt for varen, men aldrig har modtaget den.
- Det er ofte folk, der har handlet på de sociale medier eller på sider, hvor andre forbrugere sælger deres varer, siger Paula Brammann.
Når du køber privat, har du som udgangspunkt den toårige reklamationsret efter loven. Denne ret bortfalder kun, hvis du på forhånd har aftalt med sælgeren, at du køber varen som beset. Men i praksis kan den toårige reklamationsret dog være svær at komme efter sælgeren med.
- I praksis er det nemlig svært at anvende den toårige reklamationsret, fordi der ikke er noget ankenævn, der behandler sager mellem to private, siger Paula Brammann.
Det betyder, at du mister muligheden for at kunne klage til Forbrugerklagenævnet, når du handler med en privat. Netop frafaldet af muligheden for at klage er den væsentligste og vigtigste forskel på at handle med en privat frem for en professionel.
Det forklarer Susanne Aamann, souschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
- Som forbruger har du nogle gode klagemuligheder, når du handler med en forretningsdrivende, men de muligheder mister du, når du handler med en privatperson.
Der er dog flere måder at tage dine forholdsregler på, når du vil handle med en privat sælger. En er at lave en skriftlig aftale med sælgeren, forklarer Susanne Aamann.
- Det er en god idé at lave en skriftlig købsaftale, især hvis det drejer sig om større ting. I aftalen bør der stå noget om vilkårene for handlen, hvad der indgår i handlen, prisen og hvordan varen skal betales.
- Hvis du som køber har lavet en skriftlig aftale med sælgeren, kan du bedre bevise, hvad I har aftalt jer frem til - for eksempel omkring den toårige reklamationsret, siger hun.
Susanne Aamann gør opmærksom på, at mundtlige aftaler også er juridisk gældende, men at de blot er sværere at bevise efterfølgende, hvis der skulle opstå problemer.
/ritzau fokus/
Af Morten Steiniche