Din mailboks er fuld, du sveder under armene og kan slet ikke koble fra, når du lander på privatadressen, for du har så meget at se til. Eller det føler du i hvert fald, men sandheden er ofte, at du ikke har helt så travlt endda, skriver magasinet LIME.
En hverdag indeholder mange arbejdsopgaver. Det skal du lære at acceptere i stedet for at tænke på det som travlhed, siger Henrik Hillestrøm fra Bro Kommunikation.
Du skal i stedet acceptere travlheden som det normale og ændre på din tankegang. Det er flere eksperter enige i:
- Vores hjerne er sådan indrettet, at den fokuserer på det, der står skarpt i erindringen. Det samme sker, når vi fokuserer på, at vi har travlt. Det virker selvforstærkende, og jo mere du tænker på, hvor travlt du har det, jo mere travl vil du føle dig, siger arbejdslivsekspert Trine Jakobik Kolding til LIME.
Hun støttes op af ledelsesrådgiver Helle Rosdahl Lund, der mener, at snakken om travlhed skal pakkes væk, fordi den hæmmer os.
Føler du alligevel, du har travlt, får du her et par tips til at komme væk fra den følelse:
1. Dine opgaver skal prioriteres
Du har en del ting, der skal laves. Men hvad er det vigtigste? Tænk over det og lav så en liste med alle dine opgaver. Sæt den mest vigtige øverst og sæt så opgaverne på nedefter. Kryds dem af en efter en, når de er fuldført.
2. Planlæg din tid
Kan du kigge lidt ud i fremtiden, så gør det. Du skal ikke kun holde fokus på, hvad du skal lave i dag. Du skal også overveje, hvordan de næste uger ser ud - og hvornår du har mulighed for at løse forskellige opgaver. Det giver dig et overblik og fjerner tyngden af dine pligter.
3. Giv opgaver fra dig
Har du ganske enkelt fået for mange opgaver, og har du ikke mulighed for at løse dem, skal du være realistisk. Det kan ikke nytte, at du kører dig selv ned eller løser alle dine opgaver halvt. Giv i stedet et par opgaver fra dig. Det giver luft til at løse de andre godt og mere overblik.