Rød betalingsring i nye problemer

Transportministeren skal nu vurdere, om DSB fra den ene dag til den anden kan øge sin kapacitet med 50 procent.
DSB kan sagtens skaffe pladser til ekstra passager, hvis der kommer en rød betalingsring uden om København, lyder det. Men den køber regeringen og Dansk Folkeparti ikke.
DSB kan sagtens skaffe pladser til ekstra passager, hvis der kommer en rød betalingsring uden om København, lyder det. Men den køber regeringen og Dansk Folkeparti ikke. Foto: www.colourbox.com

DSB lover, at de godt kan få plads til 50 procent flere pendlere i Københavns-området, hvis flere vil vælge toget frem for bilen i forbindelse med den betalingsring, som S og SF vil indføre.

Men flere politikere tvivler på, om der nu også er råd til at øge kapaciteten så meget hos DSB:

"Det er meget interessant at få afdækket, hvad det koster at få den kapacitet. Og jeg noterer mig også, at i S og SF's forslag "Fair Løsning" er der ikke afsat en krone af til investeringer i den kapacitet. Derfor skal vi have afdækket, hvordan det hænger sammen," siger Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorenzen.

Han har i dag bedt transportminister Hans Christian Schmidt (V) om at oplyse, hvor meget der kræves i investeringer for at øge togkapaciteten med 50 procent i myldretiden.

"Jeg noterer mig med tilfredshed, at ministeren har indkaldt DSB's ledelse til møde om sagen mandag morgen, så vi kan få fakta om investeringsbehovet på bordet," siger Kristian Pihl Lorentzen.

Også Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen, vil rette henvendelse til transportministeren for at høre, om han mener, det er realistisk, at DSB kan øge sin kapacitet med 50 procent - samtidig med, at S-togene er plaget hyppige forsinkelser og nedbrud.

"Det virker ganske enkelt helt urealistisk Derfor indkalder jeg transportminister Hans Christian Schmidt i samråd," siger Kim Christiansen.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.