Rederier desperate efter pirathjælp

Der snakkes en masse om pirater og løsninger, men nu er det på tide, at det internationale samfund trækker i arbejdstøjet, mener rederier.
Dansk rederiforening forventer, at antallet af piratangreb vil stige voldsomt over den næste måned. Vejret bliver nemlig perfekt til kapring på åbent hav.
Dansk rederiforening forventer, at antallet af piratangreb vil stige voldsomt over den næste måned. Vejret bliver nemlig perfekt til kapring på åbent hav. Foto: SAYYID AZIM / POLFOTO

"Der er slet ikke styr på det."

Så klar er meldingen fra Dansk Rederiforening, når talen falder på, hvordan man håndterer piratproblemet i Adenbugten.

"Det internationale samfund skal have taget sig sammen og indse, at det her er mere end et rederiproblem, det er et problem for en hel del af verden, der er ved at udvikle sig til kriminelle områder," siger Jan Fritz Hansen, der er vicedirektør i foreningen.

Kritikken kommer i kølvandet på, at en dansk familie og to besætningsmedlemmer i går blev løsladt efter at have været gidsler hos pirater siden februar. De syv danskere var på jordomrejse på et privat skib, da de blev kapret af pirater i den farlige Adenbugt.

Jan Fritz Hansen fortæller, at piraterne i dette farvand ud for Afrikas Horn er blevet bedre til at angribe. De er begyndt at tage taktik i brug på en hel ny måde, hvor de "i ulvekobler" angriber med seks-syv både af gangen fra flere sider.

Det er på den måde foruroligende, at piratgebetet er blevet professionaliseret på en anden måde end tidligere. Så der skal nye initiativer på banen, for at få styr på situationen.

"Den eneste måde at løse det her på, det er at tage hele værktøjskassen frem: Få lavet noget udviklingsbistand, give de her somaliere og kriminelle noget andet at leve af, få en kystvagt, der kan kontrollere langs strandene, ødelægge deres baser, og i det hele taget gå til dem på alle de tangenter, der skal til," understreger Jan Fritz Hansen.

Lige nu samtaler Dansk Rederiforening med justitsministeriet om at finde et regelsæt, der kan betyde flere bevæbnede vagter på de danske handelsskibe.

At kæmpe hårdt mod hårdt er nemlig en af de eneste måder, skibene kan forsvare sig mod havets kriminelle.

Men der er mere lappe- end længerevarende over den løsning. Og der er lang vej endnu.

"Man kan ikke sige, at man på nogen måde er tæt på en løsning. Lige netop har man kunne holde skansen og sørge for, at det ikke udviklede sig alt for meget mere, men man er ikke i nærheden af at løse problemet," mener Jan Fritz Hansen.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.