Det bliver lettere for danske skibsredere at få bevæbnede vagter med på skibene, når de sejler i piratfyldte farvande som for eksempel ved Somalia.
Sådan lyder resultatet af et møde mellem justitsminister Morten Bødskov (S) og rederiforeningen i dag, fordi det indtil nu har været for besværligt.
"De pegede på, at det går så stærkt, at vi bør se på andre modeller for at godkende vagter og våben. Vi kan derfor bruge loven mere fleksibelt og give flere og hurtigere tilladelser," siger Morten Bødskov til Newspaq, som samtidig går i gang med at ændre loven.
"Der, hvor vi kigger hen er Norge, hvor man giver en generel tilladelse, som er midlertidig og geografisk afmålt, men med forpligtelser om at registrere vagter og entrere med et certificeret vagtselskab," fortæller han.
I dag skal den enkelte vagt godkendes af Justitsministeriet til det enkelte våben og til en enkelt rejse. Det gør det svært at få våben gennem lufthavne og ud på skibene, siger rederiforeningens vicedirektør Jan Fritz Hansen efter mødet.
"Vi er meget tilfredse, og ministeren lovede, at han indtil den nye lov er på plads, vil prøve at gøre det nuværende system så smidigt som muligt, så der ikke er danske skibe, som må sejle uden vagter i de piratfyldte farvande," fortæller han til Newspaq.
Det er våbenloven, som i dag gør det svært at få bevæbnede vagter ud på skibene. Men nu skal den i første omgang fortolkes mere "fleksibelt", og senere laves mere piratvagt-venlig, oplyser ministeren.