Ole Christensen er medlem af Europa-Parlamentet for Socialdemokraterne. Han er tidligere fællestillidsmand og borgmester i Brovst og kæmper nu imod social dumping og for bedre fælles regler om arbejdsmiljø. Han er en forkærlighed for Nordjylland, hvor han er født, opvokset og bosiddende. Ole vil især blogge om arbejdsmarkedspolitik, men han vil også tage generelle emner på den europæiske dagsorden op - altid fra et centrum-venstre perspektiv.
I SIDSTE UGE kunne vi læse om SAS’ planer om at etablere et datterselskab i Irland og åbne baser i England og Spanien. Det er en udmelding, som naturligvis bekymrer mig og alle andre, der tager almindelige menneskers ve og vel alvorligt.
Med SAS’ nye aktiviteter risikerer Danmark nemlig at tabe arbejdspladser. Men hvad værre er, så kan man frygte, at SAS’ nye medarbejdere kommer til at arbejde på dårligere vilkår. Irland er kendt for at presse selskabsskatten, og med de nye baser i England og Spanien får SAS mulighed for at ansætte personale på andre vilkår end i Danmark.
SAS har selv meldt ud, at flytningen ikke sker af lyst, men af nød. Luftfartsbranchen er simpelthen så presset, at den tvinger selv hæderlige selskaber til at shoppe rundt efter de mest lempelige regler. Når SAS flytter ud, skriger det derfor på bedre, fælles regler, hvis det skal være muligt at drive en sund luftfartsforretning i Danmark.
SVARET FRA Kristian Jensen er, at han bakker op om SAS’ beslutning, da den er en nødvendighed. Og i øvrigt er han hverken var bekymret for sikkerheden eller vilkårene for medarbejderne. Dermed har Finansministeren fraskrevet sig ethvert ansvar og i stedet indtaget positionen som passiv tilskuer til et ræs mod bunden i den fuldstændigt umulige konkurrencesituation, der hersker i europæisk luftfart. Venstres finansordfører Jacob Jensen fulgte trop med udmeldingen om, at det kunne han ikke gøre noget ved; det måtte løses på europæisk niveau.
Ja, tak! Det er vi så sandelig i gang med. Men regeringen glemmer, at den selv bærer et kæmpe ansvar for at komme ud af sit flyverskjul og få rejst opbakning til sagen i Ministerrådet. Og så skal der altså lægges betydeligt pres på Kommissionen, hvis hensigtserklæringerne skal blive til håndfaste regler. Det har regeringen alle muligheder for at gøre sammen med deres kolleger i Rådet.
I EUROPA-PARLAMENTET har jeg og en lille vedholdende gruppe kolleger længe råbt op om den skadelige konkurrence, hvor nogle flyselskaber udnytter fraværet af regler til at presse løn- og arbejdsvilkårene i et ræs mod bunden.
Derfor har jeg stået i spidsen for en betænkning, hvor vi opfordrer til regler, som kan stoppe den skadelige konkurrence. Helt konkret foreslår vi, at arbejdsmarkedets parter skal inddrages i al lovgivning for luftfarten, så vi sikrer ordentlige løn- og arbejdsvilkår. Og så skal der sættes en stopper for svindelmetoder som nultimekontrakter og falske selvstændige, som spiller hasard med personalets og passagerernes sikkerhed. Hvis en pilot ikke har ret til løn under sygdom, fordi han eller hun er hyret som falsk selvstændig, kan vedkommende nemlig være presset til at flyve på trods af sygdom.
Betænkningen er nu blevet vedtaget i Europa-Parlamentets Beskæftigelses- og Transportudvalg, og i næste uge skal vi stemme om den i Strasbourg. Men den er kun første skridt på vejen. Nu skal Kommissionen fremlægge et bud på en ny, fælles europæisk luftfartsstrategi, og derefter er det blandt andet op til Rådet - og dermed regeringen - at bane vej for anstændige vilkår i branchen.
VI SKAL sende et klart signal til selskaber, som ikke opfører sig ordentligt: Enten ændrer I jeres praksis, eller også flyver I ikke længere i europæisk luftrum. Det kan ikke passe, at ordentlige lønninger og arbejdsvilkår skal ofres i jagten på stadig billigere billetter.
Det er regeringen selv, der sidder med nøglen til at ændre lovgivningen. Det ansvar kan de trods alt ikke fraskrive sig ved blot at henvise til de liberalistiske markedskræfters frie færden.
Regeringens ministre må derfor se at komme ud af skjulet og ind i kampen, inden flere flyselskaber ender med at gøre som SAS og tage konsekvensen af den katastrofale konkurrencesituation. Der er brug for et politisk pres, så vi kan sikre, at der forsat er en fremtid for flyvende lønmodtagere i Danmark.
Dette er et blog-indlæg og ikke et udtryk for Avisen.dk's holdning. Hvis du finder, at indlægget er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til tip@avisen.dk.