De danske produkter ryger ned fra hylderne, og i stedet kommer varer fra Polen, Tyskland og Sverige.
Dagligvaregiganten Netto vil nu satse på at øge sin konkurrenceevne ved at importere de langt billigere udenlandske varer, og der er ingen grænser for, hvilke danske varer der vil komme til at vige pladsen på den konto.
- Beslutningen gælder alle de varer, som man kan transportere i en lastbil i 12-14 timer, og det kan man jo med hele vores sortiment. Også fersk fisk, siger Claus Juel-Jensen, administrerende direktør for Netto.
Netto har 442 danske butikker, og den nye kurs med billigere, udenlandske varer kommer til at gælde i alle butikkerne. Det skriver Berlingske.
Man vil både være mere konkurrencedygtig og international, lyder argumentet. Fremover ser man altså ikke på varens oprindelsesland, men på hvor man kan få varen 'bedst og billigst'.
Det er noget, som skaber bekymring hos de danske fødevareleverandører.
- Med øget konkurrence fra udlandet bliver det danske omkostningsniveau en endnu større udfordring end i dag. De danske skatter og afgifter skal vi jo stadig slås med, siger Niels Jensen, der er direktør i dagligvareleverandørernes forening, DLF.
Men der er ingen medynk at hente fra Nettos direktør, Claus Juel-Jensen:
- Hvis de (danske leverandører, red.) er bedst og billigst, får de jo også bedre muligheder for at sælge varer til Netto i udlandet, siger han.
Kilde: Berlingske