Efter gymnasiereformen i 2017 blev der indført fagpakker på HF-uddannelserne. Fagpakkerne har gjort hf til en professionsrettet uddannelse, som har haft stor betydning for eleverne og deres valg af fagpakker. På Gentofte HF har de mærket ændringen markant, hvor de siden 2017 har oplevet en stigning på 176 % af de elever, der vælger naturvidenskabelige fagpakker. Det vil altså sige, at der på 2 år er 176 % flere, der vælger at gå den naturvidenskabelige karrierevej.
Naturvidenskaben boomer hos de unge, og det mener Anders Wind, vicerektor på Gentofte HF, at der er en særlig grund til. ”Fokus er blevet ændret lidt fra selve fagene og over imod de professioner, de giver adgang til, og det fagene kan udrette i virkeligheden. F.eks. har vi en meget populær miljøpakke, som mange unge finder interessant, fordi de får lov til at beskæftige sig med eksempelvis klimaspørgsmålet,” siger Anders.
Professioner i stedet for fag
At flere og flere unge har en interesse for naturvidenskaben, kan i høj grad forklares af ændringerne, som gymnasiereformen medførte. Disse betød bl.a., at hf-uddannelsen skal indeholde både praktik- og projektforløb. Og det er noget, der tiltaler de unge. De kan bedre se, hvordan de kan bruge fagene på uddannelsen ude i det virkelige liv og for fremtiden. Eleverne kan se uddannelsen i en større sammenhæng.
Anders Wind fortæller: ”De unge ser ikke bare kemi, biologi eller fysik som fag. De ser en fagpakke, som vi f.eks. kalder ’sundhed’ eller ’miljø’. Derfor kan de i meget højere grad forholde sig til uddannelsen. Og her bliver uddannelsen også interessant for dem, fordi de tænker mere over, hvad de kan bruge fagene til.” Derfor mener Anders, at ændringen i valgmønsteret i høj grad er afstedkommet af, at valgfag er blevet erstattet med professionsrettede fagpakker.
Et ændret syn på hf-uddannelsen
Når eleverne på Gentofte HF f.eks. vælger miljø-fagpakken, kan de i højere grad se, hvad fagene naturgeografi og biologi går ud på. Helt enkelt har Gentofte HF sammensat fag to og to i deres fagpakker, hvilket gør, at fagene ikke bare ses som fag. Fagpakkerne ændrer synet på hf-uddannelsen, og dermed bliver flere unge nysgerrige efter at vælge en fagpakke, der interesserer dem.
Det er især fagene kemi, biologi, fysik og geografi, hvor man oplever en markant stigning i antallet af elever på Gentofte HF. Anders Wind mener, at det skyldtes, at eleverne i højere grad kan se anvendelsen af fagene i praksis, når de vælger en fagpakke frem for valgfag. En ændring i fremtoningen har derfor stor betydning for eleverne, da fagene i sig selv ikke på den måde er ændret. Den klare opfattelse hos Gentofte HF er, at en kombination af relevante fag i en tiltalende og interessevækkende fagpakke har gjort de unge mere nysgerrige efter at prøve kræfter med naturvidenskaben. En positiv udvikling, der gør, at de unge i højere grad bliver udrustede til fremtiden.
Hands-on-erfaring vækker elevernes interesse
Når eleverne har valgt deres fagpakke efter deres interesse, får de gennem uddannelsen mulighed for at smage på erhvervslivet ved de 4 praktikperioder i løbet af den 2-årige hf. Her får eleverne lov til at se, hvordan de kan bruge deres viden i praksis. Og netop dét er noget, som tiltaler eleverne. Det er i hvert fald tydeligt, at den stejle stigning i antallet af elever, der vælger naturvidenskabelige fagpakker, skyldes en ændring i selve hf-uddannelsens opbygning.
Udover de populære naturvidenskabelige fagpakker er der også mange, der finder business-pakken og design-pakken interessante. Gentofte HF oplever i det hele taget positiv respons på de ændringer, som blev foretaget for 2 år tilbage.