Regeringen vil udflytte yderligere 1.800 statslige arbejdspladser, lød det onsdag fra minister for offentlig innovation Sophie Løhde (V) og statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) på et pressemøde.
Det er anden runde i regeringens storstilede planer om udflytning. I 2015 blev 3.900 statslige arbejdspladser peget ud, og indtil videre er cirka 2.500 flyttet.
Og selvom kun en ud af fire fulgte med under sidste udflytningsrunde, er der håb forude for de ansatte, der ikke følger med ved flytningen.
Erfaringerne fra første runde viser, at 24 procent af medarbejderne fulgte med deres arbejdsplads - herunder også ansatte, der pendler. Cirka tre ud af fire har altså mistet deres job, efter at deres statslige arbejdsplads blev flyttet.
Tal fra fagforeningen Djøf viser samme billede. 87 ud af 382 svarede i 2016, at de forventede at blive på arbejdspladsen. Ud af de 87 er det dog kun 20, der også vil flytte bopæl - resten pendler.
Fagforeninger er optimistiske
I alt valgte 77 procent af Djøf-medlemmerne ikke at følge med arbejdspladsen. Men på trods af, at de mistede arbejdet, er de hurtigt kommet i job igen, fortæller formand i Djøf Offentlig, Sara Vergo.
- I flytterunde to er vi også optimistiske, for jobsituationen er god, og der er højkonjunktur, så vi tror faktisk, at det bliver endnu bedre. Men det skal vi jo passe på med at sige, for lige når folk bliver berørt af situationen, er folk kede af det, vrede og frustrerede. Der kan man ikke trøste dem med, at de nok skal finde et nyt job. For de vil gerne beholde det job, de har og er glade for, siger Sara Vergo til Avisen.dk.
Også hos Ingeniørforeningen - IDA oplevede man, at berørte medlemmer hurtigt fandt nyt job. Nu starter processen med at hjælpe dem, der berøres i denne omgang, oplyser formanden for de offentligt ansatte i IDA, Carsten Eckhart Thomsen, i en mail.
- Foran os ligger der jo en opgave, hvor der skal sikres ordentlige forhold for alle medarbejdere, uanset om de ikke ønsker at tage med, vælger at pendle, hvis det er muligt, eller rykker teltpælene op og flytter med. Det er jo ikke mindst i arbejdsgivernes interesse, at eksempelvis en styrelse ikke står tilbage uden viden og kompetencer på de centrale områder, som de skal stå på mål for bliver varetaget, skriver Carsten Eckhart Thomsen til Avisen.dk
Får hjælp til at komme videre
I regeringens planer fremgår det, at der afsættes op til 25.000 per medarbejder, der afskediges, hvis de vælger ikke at følge med jobbet. Pengene skal gå til forløb i kompetenceudvikling og såkaldte 'outplacementforløb'.
Et 'outplacementforløb' består af en grundig personlig rådgivning, der skal klarlægge, hvad den ledige kan. De får også hjælp til eksempelvis at søge et arbejde, lave CV og skrive jobansøgninger.
Ved sidste udflytningrunde var beløbet 15.000 kroner. Det glæder HK Hovedstaden, at der afsættes flere penge, fortæller faglig konsulent Bo Møller Sørensen. Han ser også optimistisk på jobmulighederne.
- Der bliver råbt og skreget på arbejdskraft. Vi ved, at det er kvalificerede medarbejdere, og det betyder noget for arbejdsgiveren, at det er nogle, der ikke er gået ledige i længere tid. Jo længere tid man har været ledig, jo sværere er det at komme i beskæftigelse, siger Bo Møller Sørensen.
Se nye muligheder
Erfaringerne fra den første udflytningsrunde var gode, fortæller Jørgen Uhrbrand, der er partner i rådgivningsfirmaet AS3, der laver 'outplacementforløb'.
- De mennesker, der nu mister deres job. Langt de fleste af dem bor i Storkøbenhavn, hvor jobmulighederne er meget positive. Der er mangel på arbejdskraft. Det kan godt være, at de færreste får et job i den statslige sektor igen, men der er masser af muligheder i andre sektorer, siger Jørgen Uhrbrand.
Han påpeger, at folk naturligvis er meget berørte af den store omvæltning i deres dagligdag, men at det hos AS3 gælder om at få dem til at se de muligheder, der viser sig.
- Det er helt klart min erfaring, at folk gerne vil se de nye muligheder. For os handler det om, at få vendt det her tab, som det er at miste sit arbejde, kolleger og så videre til en gevinst, siger Jørgen Uhrbrand.