Eksperter og politikere råber om at droppe IC4. Nu er transportministeren klar til at sætte fut i el-tog.
Det sker efter en ny rapport slår fast, at el-tog giver bedre miljø, billigere drift og kortere rejsetid.
"Vi skal have sat gang i elektrificeringen. Den nye analyse viser, at elektrificering ikke bare er godt for miljøet, men også er en god forretning for samfundet," siger Henrik Dam Kristensen (S).
I går valgte DSB at tage samtlige IC4-tog ud af drift på grund af bremseproblemer, men i stedet for at kæmpe med de skandaleramte tog i den oprindelige ramme bør man gentænke deres funktion.
"IC3-togene blev sat i drift omkring 1990 og med et togsæts levetid på 20 til 30 år, vil de være udtjent omkring 2020. Derfor skal man have besluttet, hvilke strækninger, man vil have elektrificeret og derefter gå hurtigt i gang, så vi kan få udskiftet IC3-togene til elektriske tog," siger trafikforsker fra DTU Alex Landex til TV 2.
Analysen viser, at der er fire strækninger, som vil give kroner i statskassen ved at elektrificere. Det drejer sig om strækningerne Lunderskov - Esbjerg, Fredericia - Aarhus, Roskilde - Kalundborg og Køge Nord - Næstved. Hertil kommer, at strækningen Ringsted - Rødby elektrificeres som led i den faste forbindelse over Femernbælt.
De ni strækninger vil koste 12 milliarder kroner at lave om til el, og det kan være færdigt i 2022.