Det bliver dyrere end 33 milliarder kroner at bygge en bro til Tyskland fra Lolland.
Det erkendte transportminister Hans Christian Schmidt (V) her til eftermiddag under et møde i ministeriet med forligspartierne og Femern Bælt A/S.
Dermed ser det ud til at muligheden vokser for, at broprojektet bliver erstattet af et tunnel-projekt, som hidtil har været vurderet til at være for dyrt. De nye tal viser nemlig, at prisen for en tunnel er blevet billigere end først antaget.
"Når det parameter, der hedder økonomi, kommer tættere på hinanden, så er det klart, at det får en betydning," sagde Hans Christian Schmidt til TV2 News efter mødet.
Ministeren understregede dog, at mange faktorer stadig ikke er undersøgt. Han pegede bl.a. på sikkerhed og miljø.
Om 14 dage skal selskabet bag Fermern-projektet fremlægge de endelige tal for, hvad henholdsvis en bro og en tunnel kommer til at koste.
Inden da vil Hans Christian Schmidt ikke kommentere, hvor meget dyrere broen egentlig er blevet.
"Det er vi alle sammen bedst tjent med," sagde han.
Socialdemokraterne, som er med i forliget om Femern-projektet, er skuffet over, at en bro bliver dyrere, men det skal ikke blive dyrere end først beregnet at køre på bro eller i tunnel.
"Det vigtigste for os, og alle de andre partier i forliget er, at prisen for at benytte bro eller tunnel er den samme, som vi hele tiden har bebudet. Forbrugerne kommer ikke til at mærke en forskel. Den eneste forskel bliver, at vi lægger nogle ekstra år på tilbagebetalingsperioden, som oprindeligt var på 29 år, men som nu kommer op over 30 år," siger trafikordfører i Socialdemokratiet, Magnus Heunicke til Newspaq.
Trafikordføreren glæder sig over, at prisen for en tunnel er billigere, end man først havde antaget. Derfor kan det nu være, broen skrottes til fordel for en tunnel.
"Vi havde først antaget, at en bro ville være billigst, men nu viser det sig, at en tunnel er næsten lige så billig. Nu skal vi så vælge imellem en bro eller en tunnel," siger Magnus Heunicke.
I søndags kunne Jyllands-Posten med anonyme kilder tæt på det store projekt fortælle, at broen er blevet syv til otte mia. kr. dyrere, men om det tal er rammende, kom altså ikke frem i dag.