I 2025 bliver det betydeligt nemmere at grave sine egne Samsø-kartofler op. Og i årene forinden vil tusindvis af danskere have fast arbejde med at anlægge en fast forbindelse over Kattegat.
I hvert fald hvis det står til den socialdemokratiske trumf Nicolai Wammen, der har smidt borgmesterkæden i Århus for at komme i Folketinget.
Wammen vil sætte turbo på den faste forbindelse over Kattegat. Og den ambition får opbakning på tværs af de politiske partier, viser en rundringning, som Avisen.dk har foretaget.
"En fast forbindelse over Kattegat vil være en fordel på alle måder. Både i forhold til vækst og job. Derfor ønsker vi i Socialdemokratiet en hurtig beslutning," siger han.
Selv en blind høne kan finde korn
Nicolai Wammen opfordrer til et politisk netværk på tværs af partier, der efter valget skal skærpe indsatsen for at gøre Samsø landfast med både Sjælland og Jylland.
Invitationen bliver positivt modtaget hos spidskandidaterne, der stiller op i Østjyllands Storkreds.
"Alle vores kandidater støtter op om en forbindelse. Så herfra skal lyde et stort ja tak til invitationen," siger Hans Kristian Skibby fra Dansk Folkeparti.
"Det er da sund fornuft, der viser, at selv en blind høne kan finde korn," siger Troels Lund Poulsen (V), der også stiller op i Østjylland.
Sparker åben dør ind
Ifølge den konservative spidskandidat Tom Behnke sparker Nicolai Wammen en åben dør ind, da der allerede eksisterer et uformelt netværk af østjyske folketingsmedlemmer, der presser på for Kattegatforbindelsen.
"Så opfordringen er imødekommet," siger han.
Nicolai Wammen understreger dog, at det planlagte netværk til forskel fra tidligere skal være helt formelt og også inkludere andre end østjyske folketingsmedlemmer.
Diskussionen om en fast forbindelse over Kattegat har bølget i årevis. I 2008 gav Infrastrukturkommissionens rapport fornyet næring til debatten, og transportministeriet har siden iværksat en undersøgelse af de økonomiske og miljømæssige konsekvenser.
Sløv analyseproces
Folketinget har tidligere besluttet, at det skulle være muligt at træffe en beslutning om Kattegatforbindelsen i 2013. Men den beslutning bør kunne træffes langt tidligere, mener blandt andet SF.
"Det er gået alt for sløvt med at få materialer og dokumentation på bordet. Det er vigtigt, at vi så hurtigt som muligt kan får truffet en principbeslutning om, hvor vidt vi vil have den bro eller ej," siger Jonas Dahl, der også stiller op i Østjylland.
Radikale Venstre har som eneste parti forud for analysen erklæret sig 100 procent for en Kattegatforbindelse.
Derfor mener politisk ordfører Morten Østergaard, at en valgsejr til oppositionen vil øge sandsynlighed for en Kattegatforbindelsen.
"Vi er mange jyder og sjællændere, der mener, at Kattegatforbindelsen er den vigtigste infrastrukturelle og vækstmæssige beslutning overhovedet. Nicolais ide er kæmpegod, og der er en god chance for, at en ny regering vil fremme processen," siger han.
Arbejdskraft fra Femern til Kattegat
Det forventes at tage syv år at bygge den 100 milliarder kroner dyre - og ialt 40 kilometer lange bro mellem Kalundborg og Århus syd. Tilhængerskaren hæfter sig ved, at Femernbælt broen efter planen skal stå færdig i 2018. Hvis den politiske beslutning træffes i tide, kan arbejdskraft og ekspertise overføres direkte fra det ene gigantiske brobyggeri til det andet.
Klima- og ligestillingminister Lykke Friis (V) stiller op til Folketinget for første gang, og er også glødende tilhænger af en Kattegatforbindelse. Men hun mener ikke, at der er behov for flere tværpolitiske brokommitéer.
"Vi mangler ikke folketingspolitikere, der støtter op om idéen. Vi mangler et beslutningsgrundlag. Jeg har selv haft fingre i transportministeren og trykket forskellige folk på maven for at få fremrykket beslutningsgrundlaget," siger den østjyske kandidat.
- Den faste forbindelse over Kattegat kræver to broer af hver 20 kilometers længde.
- Konsulenthuset NIRAS har anbefalet en forbindelse fra Kalundborg over Samsø til syd for Århus.
- De to broer samt landanlæg forventes at koste omkring 100 mia. kr. Det svarer til prisen på Storebælt- og Femernbæltbroerne tilsammen.
- Byggeriet vil tage omkring syv år.
- Med en pris svarende til Mols-linien forventes forbindelsen at være betalt på 25 år.
Kilde: Kattegatkomitéen